Sonofon. Cybercity. Telenor. Med hvid skrift står varemærkerne malet på den lyseblå væg. Stedet er receptionen hos Telenor Danmark i den københavnske sydhavn. Det er dog snart tid til, at en maler kommer forbi, for til sommer hedder selskabet kun Telenor.
Dermed siger selskabets administrerende direktør Henrik Clausen farvel til de gamle varemærker Sonofon og Cybercity.
"Timingen er rigtig nu," siger topchefen om navneskiftet.
Den norskjede Telenor-koncern omfatter i Danmark varemærkerne Sonofon, CBB Mobil, Cybercity og indtil for nylig også Tele2. De to sidstnævnte virksomheder købte virksomheden i henholdsvis 2005 og 2007. Det er blandt andet integrationen af dem, der er årsagen til, at timingen nu er den rette.
"Det er kombinationen af, at vi har fået styr på vores egen forretning, hvor vi har samlet Tele2, Sonofon og Cybercity i samme hus, fået samme struktur, sammenlagt vores netværk, og at teknologien og kapaciteten i netværket derude begynder at være der," forklarer Henrik Clausen.
Da Telenor købte Cybercity i 2005 meddelte virksomheden, at fremtiden for selskabet var mobiltelefoni og bredbånd - mobilt såvel som kablet. Med købet af Cybercity tilbyder Telenor nu begge typer af produkter.
"Vi kan med det nye brand give kunden en bedre oplevelse af produkter og løsninger på tværs af Telenors platforme, og når kunderne henvender sig i vores hus, kan vi entydigt håndtere dem som sammenhængende kunder," siger Henrik Clausen om fordelene ved det ny Telenor-brand.
Henrik Clausen var øverste mand i Cybercity, da Telenor overtog bredbåndsselskabet. Dengang var der turbulente tilstande i Sonofon, som på lidt over et år havde haft tre forskellige direktører. Henrik Clausen blev udpeget til at få ansvaret for hele Telenor, og dermed overdrog den norske koncern også ledelsesansvaret for Sonofon til den dengang 42-årige direktør.
Farvel til delfinen
Allerede i kølvandet på Cybercity-opkøbet startede processen med en glidende overgang til Telenor-brandet. Det betød blandt andet, at topchefen besluttede at indlemme Telenors nye propel-logo i Sonofons og Cybercitys logoer. Henrik Clausen sagde i februar 2006 farvel til delfinen, som siden 1992 havde været symbolet på Sonofon.
"Det ny Telenor-logo kom i markedet på det tidspunkt, og så besluttede vi eksplicit i Danmark, hvad vi ville med det, og løsningen blev, at vi egentlig gerne ville bruge det i forhold til Cybercity og Sonofon for at signalere sammenhængen med Telenor, og at de er samme familie," fortæller Henrik Clausen.
Ifølge ham var afskeden med delfinen det første skridt i retning af et fælles Telenor-brand i Danmark.
"Der var meget furore over det og fokus på det, og det blev i virkeligheden lidt af en non-event, fordi kunderne accepterede det. Det var en større udfordring for medarbejderne, end det var for kunderne, for der ligger selvfølgelig en del intern affinitet omkring det symbol, der lå i delfinen," beretter Henrik Clausen.
Direktøren er klar over, at nogle medarbejdere igennem mange år i virksomheden havde følelser for logoet. Derfor var det nødvendigt for ham at fortælle medarbejderne, hvorfor det var slut med logoet, som mange af de ansatte igennem flere år havde haft på deres skjorter, brevpapir og kaffekopper.
"Man begraver med respekt delfinen og siger til medarbejderne, at der har været gode tider, men at der er en grund til, at vi vælger den anden vej fremadrettet. Det er fordi, vi ønsker at sende et signal om, at vi er Telenor, og det giver fordele og muligheder for kunden såvel som medarbejderen, og der er nu en ny tid," forklarer Henrik Clausen.
Den nye tid er en tid, hvor virksomheden tilbyder bredbånd og mobiltelefoni, ikke bare det sidstnævnte, som Sonofon-delfinen blev forbundet med. Mens Sonofon og Cybercity stadig eksisterer som varemærke, er det helt slut med Tele2. Telenor købte i 2007 det svenske selskabs danske afdeling, der havde både fastnet, bredbånds- og mobilkunder.
Bekymrede medarbejdere
"Det er gået som planlagt, men det har taget halvandet års tid, og det har været vigtigt at overstå den øvelse, så vi kan tage fat i introduktionen af Telenor-brandet. Det hang ikke sammen med den nye rejse, hvis vi havde Tele2 hængende som organisation, produkt og brand," fortæller Henrik Clausen.
Derfor flyttede Telenor den ene del af mobilkunderne over til Sonofon, mens de såkaldte forudbetalte kunder skiftede over til CBB Mobil, der også indgår i Telenor. Sidst var der bredbåndskunderne, som betød en større udfordring for koncernen. 60.000 til 70.000 bredbåndskunder skulle oprettes på ny på kobberet.
"Det har været den største operationelle opgave at flytte dem over, men det er også der, hvor synergierne har været størst, og hvor pengene har været sparet," siger teledirektøren.
Telenor flyttede Tele2-kunderne over på Cybercitys egen bredbåndsplatform, og derefter kunne den eksisterende platform hos Tele2 fuldstændig nedlægges. En ting er dog de rent tekniske processer ved et opkøb. En helt anden ting er medarbejderne, som topchefen også skal håndtere.
"Da Telenor købte Cybercity, var der bekymring hos Cybercity-medarbejderne og tilsvarende ved købet af Tele2. Folk er jo begavede mennesker, og vi er åbne omkring det, så de kan godt se, hvorfor vi gør det," siger Henrik Clausen.
I forbindelse med købet af Tele2 kostede det mange medarbejdere jobbet, fordi deres opgaver kunne håndteres af de systemer, som Telenor allerede havde i forvejen. Det lægger pres på lederen, som skal meddele en del af de ansatte, at der ikke længere er plads til dem i virksomheden.
"Vi har sagt farvel til en del medarbejdere i den sammenhæng. Det er jo aldrig nemt at sige farvel til medarbejdere, men udgangspunktet i min verden er at være åben og ærlig omkring, hvad der skal foregå. Beskriv over for folk, hvorfor man gør det, som man gør, og hvad konsekvenserne af det er," siger Henrik Clausen.
Cut the crap-ledelse
En af lederdyderne hos den danske Telenor-topchef er "cut the crap," som han kalder det. Medarbejderne skal have et klart og ærligt svar i stedet for et svar, der er pakket ind. Det er en del af hans personlighed at gå direkte til sagen, påpeger han.
"Det at adskille personen og lederen, det kan man ikke. Hvis nogen siger, at de kan det, så lyver de. Det tror jeg ikke på, at de kan, og det er også usundt, tror jeg," siger Henrik Clausen og uddyber:
"Man kan godt tillære sig forskellige discipliner inden for ledelse, men som leder og medarbejder tager du også din personlighed med dig. Det afspejler den måde, som jeg personligt tænker og ønsker at arbejde," fortæller Henrik Clausen.
Han er bevidst om, at nogle måske finder den stil hård, for det kan være, at svaret ikke lige var det, som medarbejderen ønskede. Men her kommer ærligheden først.
"Det er også den måde, jeg ønsker at blive behandlet på af mine chefer," siger han med henvisning til hovedkvarteret i Oslo.
Rent ledelsesmæssigt er der ifølge Henrik Clausen en lang række fordele ved at have en virksomhed, hvor alle medarbejdere siger, hvad de mener uden omsvøb. En virksomhed, hvor tingene pakkes ind har derimod en række ulemper, påpeger han.
"Det ene er, at din evne til at reagere hurtigt og rigtigt begrænses, og evnen til at skære ind til benet er afgørende i en industri, hvor der er forandring internt og eksternt. Hvis du ikke skærer ind til benet i den måde, du arbejder, tænker og prioriterer på, så trækker du typisk fedt eller omkostninger med i din forretning," siger Henrik Clausen.
Udsigterne i markedet
Telenors forretning i Danmark står som den største udfordrer til TDC inden for både mobiltelefoni og bredbånd. Ifølge den seneste statistik fra IT- og Telestyrelsen sad Telenor med varemærkerne CBB Mobil og Sonofon på mere end hver fjerde danske mobilkunde. Det er dog ikke inden for mobiltelefoni, at Henrik Clausen øjner vækstmuligheder på mobilnettet.
"Der skal komme vækst fra et område som mobilt bredbånd. Der er ingen tvivl om, at der for os og for de andre selskaber er mulighed for at skabe en forretning her," siger Henrik Clausen.
Han fremhæver, hvordan også konkurrenterne i øjeblikket udbygger og opgraderer deres 3G-netværk, der understøtter helt andre datahastigheder end det gamle GSM-netværk, som Sonofon også har.
Udover at være en hovedudfordrer til TDC på mobilsiden, er Telenor også den førende udfordrer inden for kablet bredbånd. Således sidder Cybercity på cirka 14 procent af det samlede antal abonnenter på det danske marked.
"Vi forventer også, at den bredbåndsforretning, vi har i dag, som er relativt hårdt knyttet op mod xDSL og typisk set dual play, hvor vi har xDSL og VoIP, bliver til en forretning, der i højere grad er indholdsbaseret," fortæller Henrik Clausen.
Her er tv et af de områder, hvor Telenor satser på at tjene flere penge igennem indhold på bredbånd. Senere på året lancerer selskabet tv-pakker som et tilbud til bredbåndskunderne.
Tryk på produktlanceringer
"Der kommer rimelig meget tryk på produktlanceringssiden, så vi er ikke et øjeblik i tvivl om, at kunderne vil opleve, at der kommer mere på paletten, og der kommer større sammenhæng i det, vi kommer til at præsentere for dem," fortæller Henrik Clausen.
I forbindelse med navneskiftet vil der komme flere, nye produktlanceringer end normalt, forsikrer Henrik Clausen. Udover nye produkter vil navneskiftet også blive markeret til sommer.
"Vi har selvfølgelig tænkt os at gøre opmærksom på os selv omkring lanceringen i løbet af sommeren, og vi har også tænkt os at bygge lidt op, så der foregår noget i bybilledet," siger han.
Der har tidligere været eksempler på, at navneskift har kostet virksomheder dyrt. Eksempelvis valgte Lego i 2003 at udskifte Duplo-varemærket med Lego Explorer, hvorefter forbrugerne straffede det prompte.
Henrik Clausen er klar over, at der kan være risici, men da det har været længe undervejs, og virksomheden er i kontakt med kunderne, tror han på en smertefri overgang.
"Vi har respekt for opgaven, men omvendt har vi den fordel, at vi har godt to millioner egne loyale kunder, og der er ingen grund til, at de skal forlade os, og dem kan vi arbejde med, og dem er vi dagligt i dialog med," fortæller han.
Telenor havde ved udgangen af 2008 lidt over 1,8 millioner mobilkunder i Danmark.