Artikel top billede

Telebosserne skal finde kikkerten frem, hvis de skal få øje på vækstmuligheder i det danske marked.

Kan TDC og Telenor navigere igennem krisen?

ComputerViews: I denne uge kommer både TDC og den norske rival Telenor med regnskab for årets første kvartal. Det interessante er, om finanskrisen nu viser sit grimme ansigt i regnskaberne.

ComputerViews: Alle har et behov for at kommunikere - også under finanskrisen. Det er det, der skal redde teleselskaberne igennem stormvejret.

Indtil videre er teleselskaberne sluppet nådigt igennem, men for halvanden uge siden dukkede de første bølgeskvulp op på det danske telemarked.

Telia præsenterede regnskabet for årets første kvartal, og selskabet meldte om et faldende salg i Danmark målt i danske kroner.

I morgen er det Telenor - selskabet bag Cybercity, Sonofon og CBB Mobil - der præsenterer resultatet for årets første tre måneder. Selskabets topchef i Danmark, Henrik Clausen, har allerede meldt ud, at han ser 2009 som et fladt år. Væksten går med andre ord i nul, vurderer han.

På torsdag kommer landets største teleselskab, TDC, med kvartalsregnskab. Øverste mand i hierarkiet, Henrik Poulsen, forventer ligesom hos Telenor, at omsætningen i år ligger på samme niveau som sidste år.

Svær opgave forude

Det kan dog blive en svær opgave både for TDC og Telenor at fastholde omsætningsniveauet fra sidste år. Begge selskaber har store erhvervsforretninger, og erhvervslivet er allerede begyndt at sætte teleudgifterne under lup.

Samtidig fyrer de største danske virksomheder medarbejdere i et hastigt tempo, og dermed er der færre aktive SIM-kort i det danske erhvervsliv. Det ender utvivlsomt med at skabe et hul i teleselskabernes omsætning. Et hul, som de skal få dækket andetsteds.

Her kan teleselskaberne naturligvis håbe, at forbrugerne fortsætter med at bruge telefonen flittigt, men det vil kun skabe status quo hos privatkunderne.

Teleselskaberne må derfor sætte deres lid til, at der er en vækstlomme, som TDC's topchef kalder det, gemt et eller andet sted i det danske telemarked. Et marked, der er præget af stagnation samt faldende priser.

Mobilt bredbånd som redningskrans

Nøglen til at gå i nul ligger meget vel i det mobile bredbånd, som danskerne for alvor har taget til sig det seneste år. Det er det produkt, som alle telebosserne taler om, når de skal udpege en vækstmulighed i det danske marked.

Markedet for mobilt bredbånd er dog stadig forholdsvis lille, og konkurrencen er intens. Telia meldte i sit regnskab, at "et succesfuldt optag" af nye mobile bredbåndskunder kostede i driftsresultatet.

Spørgsmålet er derfor, om væksten i det mobile bredbånd er nok til at dække det hul, som erhvervsforretningerne efterlader. Henrik Poulsen har allerede meldt ud, at TDC's erhvervsforretning formentlig begynder at bløde i årets andet og tredje kvartal, og erhvervskunderne er blevet dårligere til at betale, lyder det fra Telenors Henrik Clausen.

Derudover kan en vækst i det mobile bredbånd ramme TDC og Telenor, som begge to har store bredbåndsforretninger på det faste net. Det traditionelle telemarked har set en migration fra fastnettelefonen til mobilen, og det samme kan ske hos de bredbåndskunder, der ikke har det store behov for båndbredde.

Det var en lang række spørgsmål. Denne uge besvarer nok ikke dem alle, men klogere bliver vi.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere