Artikel top billede

Administrerende direktør Jens Moberg, Better Place Danmark.

Elbilen skal ikke rebootes

Fem skarpe: Tidligere Microsoft-chef Jens Moberg står i spidsen for virksomheden Better Place, der vil indføre elbilen i Danmark og bygge landsdækkende infrastruktur til batteriskift i elbiler i løbet af 2011.

Jens Moberg vil gøre det, som andre har prøvet før ham, men aldrig er lykkedes med: Danskerne skal køre i elbiler.

Hvad får den tidligere it-topchef til at tro på, at han vil gå over i historien som manden, der indførte elbilen i Danmark?

Computerworld fangede ham - i bilen - for at få svar på det spørgsmål.

Hvor mange elbiler er der realistisk set i Danmark om tre år?

"Jeg tror, at der er titusindvis af elbiler, men helt sikkert ikke hundredtusindvis af elbiler. Jeg er tilfreds, hvis der er 10.000 i 2012, men jeg håber på 20-30.000. Og jeg tror, at der vil være langt større efterspørgsel efter elbiler, end fabrikkerne endnu er i stand til at levere."

Hvad er dit bedste argument for at købe en elbil?

"I dag er elbilen ikke en Ellert. Der er små elbiler, man kan købe i dag, men de fuldt udstyrede kommer først i 2011.

Den moderne elbil ligner og kører som de biler, vi er vant til. Vi vil give danskerne mulighed for at komme ud og prøve en elbil i løbet af 2010. Jeg oplever en voldsom interesse for elbiler, og hvis vi havde de rigtige elbiler lige nu, er jeg sikker på, at vi kunne sælge en masse.

Dem får vi altså først i løbet af 2011 i større antal fra fabrikanter som Nissan og Renault, som Better Place har allieret sig med. Alle bilfabrikanter tænker i elbiler i dag. De har det svært lige nu, så nogle tøver med at tage springet, men alle er enige om, at i 2030 vil elbiler være det dominerende."

Elbiler er fritaget for afgifter frem til 2012: Hvad er konsekvenserne, hvis den afgiftsfrihed bortfalder?

"Det vil være sørgeligt. Elbiler har brug for noget starthjælp. I dag er de dyrere at producere end benzinbiler på grund af de små volumener. Fabrikanterne skal omstille deres produk­tionsbånd, og det tager tid.

På længere sigt vil elbilen være billigere at producere, fordi den har færre bevægelige dele. Afgiftsfritagelsen for elbiler gælder til og med 2012, og jeg tror, den bliver forlænget. Det virker som om, der er politisk vilje til det. Vi har ikke behov for en varig afgiftsfritagelse, kun indtil der er volumen. Jeg håber fritagelsen bliver forlænget til 2015 og også meget gerne længere."

Har den danske it-branche en rolle at spille i det store elbil-eventyr?

"Bestemt, teknologiindholdet i en elbil bliver større, end den allerede er i en bil i dag. Vi skal udvikle systemer, der viser dig, hvor du kan lade strøm og skifte batteri.

I dag er tankstationerne plottet ind i vores navigationssystem, nu skal vi have ladestationer og batteriskiftestationer med. Vi arbejder også med en løsning, hvor du kan booke en parkeringsplads med ladestation. Så bestiller du en p-plads på Bredgade for eksempel og betaler fra det øjeblik, du booker den. Så ved du, der er en p-plads, og at du kan tanke.

Der vil være meget teknologi i bilen. Den skal kende dine behov og vide, hvornår den skal lade, nemlig helst om natten, når der er meget vindmøllestrøm. Den skal kommunikere med din kalender og spørge dig, hvornår du forventer at bruge bilen igen. Så bestemmer netværket og infrastrukturen, hvornår den lader op."

En gammel joke siger, at hvis biler var ligesom Windows, skulle man trille ind til siden og genstarte en gang i mellem. Hvor meget Microsoft-software kommer der i elbilerne?

"Haha, vi arbejder med forskellige operativsystemer, og vi taler helt sikkert med Microsoft, og de kommer måske til at spille en rolle. Det afhænger af priser og så videre. Nu sidder jeg jo på den anden side af bordet.

Vi satser absolut ikke på, at man skal reboote sin elbil. Tværtimod lægger vi vægt på, at det ikke er en beta-version, vi går i luften med, når bilerne kommer i 2011. Det skal være et rigtigt produkt uden børnesygdomme."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering