Finanskrisen får nu Telenors administrerende direktør i Danmark, Henrik Clausen, til at skrue ned for forventningerne til året. Han håbede tidligere på året, at selskabet kunne opnå en fremgang på to procent i virksomhedens omsætning, men det trækker han nu tilbage.
"Jeg vil sige, at det, vi ser lige nu, er, at vi nok skal være glade for at være flade på væksten i år. Det er det, vi ser lige nu," fortæller Henrik Clausen.
Det kunne dog være langt værre, understreger han.
"Det er trods alt et privilegium, når vi sammenligner med så mange andre brancher, men det betyder også, at vi kan mærke små tendenser, som også rammer vores forretning, selvom vi er relativt robuste," siger direktøren.
Han fremhæver, at situationen ikke har forbedret sig de seneste måneder, og under finanskrisen har private såvel som erhvervskunder ændret adfærd.
"Hos erhvervskunderne kan man se, at der sker en udvikling på debitorer, hvor tabet på debitorer gradvist stiger lidt. Vi kan også se, at virksomhederne måske tænker sig mere om i forhold til den kadence, hvormed de skifter mobiltelefoner ud hos medarbejderne. Vi ser også en begyndende tendens til, at de fokuserer på det reelle forbrug," siger Henrik Clausen.
Telenor omfatter på det danske telemarked varemærkerne Cybercity, Sonofon og CBB Mobil.
Telefonregningen bliver ikke altid betalt
Helt konkret er der en tendens til, at virksomhederne enten trækker betalingen, eller at de ikke har ressourcer til at betale den overhovedet.
"Vi ser elementer af, at virksomhederne tænker sig om, uden at det er dramatisk. Men vi ser elementer af, at virksomhederne til dels tænker sig om, og at nogle betaler regningerne senere eller slet ikke betaler dem. Det er ligesom det, der bider toppen af omsætningsvæksten," siger Henrik Clausen.
Blandt privatkunderne er der også en tendens til, at nogle af dem får sværere og sværere ved at betale regningerne enten til tiden eller i det hele taget. Men deres adfærd er også anderledes.
"Vi kan se det på forbruget og måske mest på det internationale forbrug, fordi de nok er opmærksomme på de omkostninger, der er forbundet med at ringe internationalt, men de rejser måske også mindre. Det gælder privat- og erhvervskunderne," siger Henrik Clausen.
Telia og TDC udfordres også
I sidste uge præsenterede konkurrenten Telia regnskabet for årets første kvartal, og selskabet oplevede et fald i omsætningen på det danske marked.
Tidligere har TDC's topchef Henrik Poulsen også fortalt til Computerworld, at han forventer et fald i indtægterne fra erhvervskunderne i årets andet og tredje kvartal.
"Vores store erhvervskunder er ude at fyre hundredvis af medarbejdere, og der vil gå nogle måneder, før det filtrerer sig ind i vores forretning. Men det er klart, at det rammer vores erhvervsforretning, og jeg tror, at den effekt vil slå igennem i andet og tredje kvartal for alvor," lød det fra Henrik Poulsen.
TDC fastholder, at virksomheden i 2009 kan opnå samme omsætning som sidste år.