Klokken fem i morges blev 10.000 Stofanet-kunder udsat for en phishing-mail, der tilsyneladende kom fra Stofanet selv.
I mailen stod, at Stofanet på grund af pladsmangel var nødsaget til at slette en masse uudnyttede mails, hvilket krævede, at kunderne oplyste deres mailadresse og password.
En snarrådig Stofanet-kunde lugtede ugler i mailen og kontaktede Stofanet i de tidlige morgentimer.
"Lige efter vi fik henvendelsen fra vores kunde, kiggede vi på sagen og fik rettet vores spamfilter til med det samme," forklarer kommunikationschef Jesper Maack fra Stofanet til Computerworld.
13 fanget i nettet
13 Stofanet-kunder nåede at videregive deres mail-oplysninger, inden Stofanet fik sat en bremse for phishingforsøget.
De kunder har Stofanet nu tildelt nye brugernavne og passwords, fortæller Jesper Maack.
"Heldigvis kom mailen på et tidspunkt, hvor mange af vores kunder ikke nåede at tjekke mail, og derfor er antallet af ramte kunder også nede på et relativt lavt niveau," siger han.
Mailen var ifølge Jesper Maack afsendt fra en helt almindelig mailkonto, der tidligere er blevet kompromitteret og nu altså blevet brugt som løftestang i phishingforsøget. Indholdet i mailen var skrevet på et dårligt dansk og gav indtryk af, at det var en officiel mail fra Stofanet.
Hvem der reelt står bag angrebet ved Stofanet ikke på nuværende tidspunkt.