Nedbrud på brugersiderne og fyring af leverandører. Skat har haft store problemer på it-siden og i årsopgørelsen for Skat viser det sig nu, at 80 procent af Skats it-projektmål i 2008 er slået fejl.
Det drejer sig om, at fire ud af fem it-projekter, som Skat har haft med at gøre i 2008, ikke har nået de mål, som Skat selv har sat sig siden sidste år.
"Problemerne er opstået, fordi vores leverandører ikke har levet op til deres kontrakter. De årlige målsætninger, som vi har sat, er fuldstændigt afstemt med de kontrakter, der er indgået med vores leverandører," siger Preben Bialas, it-chef i Skat.
"Skat har selvfølgelig det overordnede ansvar for valget af leverandører, men vi har fulgt leverandørernes arbejde tæt og har som følge af det ophævet kontrakten med IBM, da vi vurderede, at IBM ikke ville kunne levere det, som selskabet ifølge kontrakten skulle levere."
IBM-fyring koster dyrt
Det er især Skats fyring af IBM som leverandør på Digitalt Motor Register og "Én Skattekonto for virksomheder"-systemet (EKKO), der har gjort, at to af projekterne er slået fejl.
Disse to systemer var allerede forsinket i begyndelsen af 2008, og Skat valgte altså at trække stikket ud for IBM i 2008, efter at Skat skønnede, at IBM ikke kunne løfte opgaven tilstrækkeligt.
Skat mangler herudover at lave en samlet digital portal med adgang til borgerinformation og selvbetjeningsløsninger.
Ydermere er hele it-moderniseringen af Skat ikke gået som planlagt.
Det ene it-projektmål, som det er lykkedes Skat at nå, er, at virksomhederne nu er begyndt at rapportere deres indkomster elektronisk til Skat. Mere end 98 procent af virksomhederne indberetter nu elektronisk til Skat.
"Vi arbejder i øjeblikket på en it-udredning, hvor vi ser på, hvordan vi kan blive bedre til at gennemføre vores it-projekter. De succesrater, vi generelt har haft på offentlige it-projekter, har desværre ikke været høje nok," siger Lars Frelle Petersen, kontorchef i Finansministeriet og ved den Digitale Taskforce.
Lars Frelle Petersen kan ikke dog ikke kommentere på den konkrete sag, og om hvilke konsekvenser den kan have for andre digitaliseringsprojekter i staten.
Skats problemer går ud over staten
Men Skats problemer med at nå sine egne fastsatte mål kan gå ud over andre statslige institutioner.
"Når så mange projekter går galt inden for så kort tid, så kræver det tid til eftertanke i Skats ledelse. Det giver et problem for andre statslige institutioner at få deres systemer på plads, da Skat ved ikke at nå deres mål kan komme til at blokere for andre statslige projekter," siger Mogens Kühn Pedersen, professor i Informatik på CBS.
Det er ifølge Mogens Kühn Pedersen tid til nytænkning.
"Jeg tror, det er vigtigt at revurdere strukturen af organisationen, og om koncernen er gearet til at håndtere disse store projekter. Det her tyder på, at man endnu ikke har fået organisationsstrukturen helt på plads, og kan næppe være godt for den rolle som statslig koncern-it, som Skat er tiltænkt. Meget afhænger af, om Skat tager bestik af situationen og tager fat på den videre gennemførelse af opgaverne."
Skat er for eksempel forsinket på implementeringen af batterindsamlingssystemer, hvilket hindrer en ny lov omkring indsamling af farlig elektronik i at træde i kraft.
It-projekter i Skat 2008
It-projektmål i Skat
Hele opgørelsen kan findes her
Mål 12: Én digital indgang til informationer og selvbetjeningsløsninger. Målet ikke opfyldt
Mål: Etableret én digital indgang til alle informationer og selvbetjeningsløsninger. Tilfredsheden steget med min. 0,2 til min. 4,0.
Begrundelse for resultat: Som følge af forsinkelsen af fase 1 er der ikke tilført nye funktionaliteter til intranet og skat.dk, så det har ikke været muligt at lave målinger på disse. Der er dog foretaget en måling af det nuværende intranet og skat.dk med de eksisterende funktionaliteter, og i uge 49 var tilfredsheden på 3,51 på skat.dk. Den nye portal forventes implementeret i 2009.
Mål 13: eIndkomst lykkedes. Målet opfyldt.
Mål: Minimum 94 procent af virksomhederne rapporterer elektronisk til eIndkomst.
Begrundelse for resultat: Mere end 98 procent indberetter elektronisk
Mål 16: Én Skattekonto for virksomheder (EKKO). Målet ikke opfyldt
Mål: Afsluttet designfase for EKKO. Leverandører begyndt med at udvikle modulerne. I gang med testfasen.
Begrundelse for resultat: Fase 2.1: Digitalt Motor Register og En skatte-konto generelt: I relation til fase 2 har SKAT ophævet en aftale om at få udviklet de to it-systemer DMR og EKKO, da Skat ikke havde tillid til, at leverandøren kunne levere de to systemer på en tidsmæssig eller økonomisk holdbar måde. Da der er behov for en gennemgribende systemmodernisering på de to områder, ser Skat på alternative løsningsmuligheder for opgaverne, som dog vil blive forsinkede. EKKO blev ikke færdig med hele system-beskrivelsen, inden kontrakten blev opsagt, og udviklingsfasen for EKKO er derfor ikke påbegyndt.
Mål 17: Digital Motor Registrering. Målet ikke opfyldt
Mål: Forsætter udviklingen af det nye it-system - DigitalMotorRegistrering - mhp. at kunne gå i drift 2009.
Begrundelse for resultat: Skat har i 2008 forsat udviklingen af DMR. Som følge af den fælles beslutning i Skatteministeriet om at opsige kontrakten med IBM, vil DMR ikke som forudsat gå i drift i 2009. Målet er derfor ikke opfyldt.
Mål 19: Samlet plan for it-modernisering og udbud i fase 3. Målet delvist opfyldt.
Mål: Sideløbende med modningen af de fire fase 3-projekter udarbejdes et samlet overblik over moderniseringen og udbuddet af Skats borgerrettede it-systemer. Overblikket præsenteres for KCL, som drøfter, hvordan det videre arbejde med fase 3 og skattereformen skal prioriteres.
Begrundelse for resultat: Kravsspecifikation vedr. FRUS vers. 1 er godkendt. Vedr. fremrykket ligning. Der er udarbejdet projektbeskrivelse vedr. frivillig indberetning af sommerhusudljening. For de to øvrige initiativer på lovprogrammet gennemføres disse indenfor projektets rammer uden projektbeskrivelse, da der alene er tale om etablering af arbedsgange og manuelle løsninger.
Samlet overblik: Oplæg om justeret tilgang til arbejdet med fase 3 er drøftet i Koncerngruppen udvikling og digitalisering den 15. dec. Og efterfølgende beslutning i Koncernledelsen (KCL) den 11. feb. 2009. Når skattereformens elementer kendes, vil koncernledelsen få forelagt et forslag til indhold i den videre it-udvikling og det videre forløb.