Artikel top billede

Vedvarende energi udnyttes i første omgange bedre med it-løsninger, end med en infrastruktur af batteriskiftestationer til elbiler, mener DTU-professor Henrik Madsen.

Forsker tror ikke på Jens Mobergs elbiler

Klima-it: Tidligere Microsoft-chef Jens Mobergs elbil-projekt giver ikke hele svaret på, hvordan Danmark udnytter sin vindkraft bedre, mener DTU-professor.

"Jeg kan rigtig godt lide elbiler. Men ikke helt i den form, som Better Place og Dong Energy lægger op til. De vil gøre det i en meget stor og
dyr skala," siger Henrik Madsen, professor ved DTU's Institut for Informatik og Matematisk Modellering.

Han mener, at elbilerne i første omgang skal ud og køre i de store byer, hvor kørselsbehovet kan dækkes af opladninger, der ikke kræver en infrastruktur af batteriskiftestationer, som Better Place-projektet, med den tidligere direktør i Microsoft Jens Moberg, lægger op til.

"Lad os vente med elbiler på landevejene og fokusere på byerne først. Der sker meget inden for batteriteknologi i øjeblikket, så lad os se, hvilken vej udviklingen går, inden man bygger batteriskiftestationer overalt," siger Henrik Madsen.

En af tankerne bag det stort anlagte elbilprojekt er, at elbilernes batterier skal være en del af hele energiforsyningsystemet og fungere som lager for den elektricitet, der produceres af vindmøller. Den lagrede strøm i bilerne kan sendes tilbage i nettet, hvis behovet opstår.

Lavthængende frugter først

Den løsning ser Henrik Madsen ikke som den optimale løsning at satse på her og nu.

"Det er for meget spild i den løsning. Vi bør i stedet satse på at gøre forsyningsnettet intelligent og styre det med it.

I stedet for at bruge ressourcerne på en infrastruktur med batteriladestationer til elbiler, bør man fokusere på at en multistrenget varmeforsyning, hvor forbrugeren får lov til at slå over på elopvarmning med vindmøllestrøm engang imellem.

"Vi bør kunne skifte opvarmningsform, som vinden blæser, og det kan kun løses ved at ændre tarifferne og styre det med en it-løsning, der kan skifte til vindenergi, når den er billig og tilgængelig. Den løsning er let at implementere rent teknisk," siger Henrik Madsen.

Positiv styrelse

Energistyrelsen er mere positiv overfor Jens Mobergs elbilprojekt, og ser et muligt fremtidsscenarie med elbiler som lagringsmedie.

"Strømmen skal også gå den anden vej og kunne aflade bilbatteriet, når strømprisen er god. Det vil kunne være med til at løse udfordringen med at få integreret store mængder vindmølle-strøm i nettet i fremtiden," mener kontorchef i Energistyrelsen, Flemming G. Nielsen.

I 2011 skal Danmark være dækket af vedvarende energi for 20 procents vedkommende, oplyser han.

"Målet er 100 procents dækning, men det ligger længere ude i fremtiden at blive helt fri for fossile brændsler," siger Flemming G. Nielsen.

Stabilitet med svinghjul i jern

Elbilprojektet er ifølge DTU-professoren ikke det eneste projekt i Danmark, der ikke udnytter de mest oplagte muligheder med it. Han peger på det 100 millioner kroner dyre Celleprojekt i Sønderjylland.

Det projekt handler om at skabe stabilitet i et el-net med med mange vindmøller. Det bruger man store svinghjul af jern til. Stabiliteten opnås ved, at hjulene holdes i konstant rotation, men kører videre ved egen kraft, når vinden i perioder blæser mindre og møllerne derved producerer mindre strøm.

"Inden for rammerne af det afgiftssystem, som politikerne og Energistyrelsen har vedtaget, gør Celleprojektet og Energinet.dk, der står bag projektet, et godt stykke arbejde med at integrere vindkraften bedre.

Men også her kunne man bruge it-løsninger og variable tariffer til at opnå det samme, bare billigere og mere effektivt," siger Henrik Madsen.

El og varme skal kobles

Henrik Madsen efterlyser et energisystem, der kobler el og varme sammen.

"Vi skal bruge it til at finde ud af, hvornår det er optimalt at veksle mellem forskellige opvarmningsformer i en multistrenget løsning, hvor der skiftes mellem forsyningskilderne," siger Henrik Madsen.

Han mener, at danske politikere, rådgivere og Energistyrelsen tænker for klassisk, og glemmer at tænke it ind.

Energistyrelsen er i denne sammenhæng et problem, mener han, på grund af styrelsens uvilje til at bruge el til opvarmning.

I Energistyrelsen oplyser kontorchef Flemming G. Nielsen dog, at der findes en lov, der giver mulighed for at bruge el til varme.

"Afgifterne er blevet justeret, så de ikke forhindrer, at man kan bruge el til opvarmning af vand i fjernvarmeværker. Loven trådte i kraft for et år siden, men ordningen er midlertidig for en fireårig periode," siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere