Deltagere over hele kloden følger i dette semester det samme kursus på Københavns Universitet. Lokal elektronik gør det muligt at få global undervisning. Kursusemnet er da også noget, der berører den globale landsby. Nemlig klimaforandringerne.
Københavns Universitet udbyder kun kurset, der hedder Climate Change Impacts, Adaptions and Mitigation, online, men det har ikke fået potentielle deltagere til at blive væk. Faktisk er der hele 60 kursister fordelt ud på 25 lande.
Deltagerne kommer fra en række afrikanske og asiatiske lande, fra Australien, Rusland og Ukraine samt fra Nordamerika, Skandinavien og de øvrige europæiske lande.
"Kurset er rigtigt godt til at sætte e-læring på universiteternes dagsorden," siger Niels Andreasen fuldmægtig i IT- og Telestyrelsen og ansvarlig for Videnskabsministeriets udviklingspulje til e-læring.
Interaktivt kursus
Uddannelsen er støttet med 450.000 kroner fra Videnskabsministeriets e-læringspulje.
"Tidligere har det ofte været ildsjæle i universitetsmiljøet, der har gjort e-læring muligt. Med det her initiativ forsøger man at rette ledelsesmæssig fokus på mulighederne med e-læring på universiteterne," siger Niels Andreasen.
På Københavns Universitet er man også glade for kurset.
"Vi har tidligere haft utroligt gode erfaringer med e-læring og den interaktivitet som det giver," siger Christian Bugge Hansen, adjunkt på Københavns Universitet og ansvarlig for kurset.
"Det er rigtigt positivt, at vi sparer CO2 på afholdelsen af selve kurset. Her er det blandt andet de transportudgifter, der ellers ville have været brugt på transport af de undervisere og elever, vi har fra udenlandske lande."
Danmark bagud med e-læring
Men Københavns Universitet er ikke de første til at lave ét e-læringskursus omkring klimaforandringerne.
Iowa State University har lavet et tilsvarende e-lærings kursus, der hedder "Global Change Course". Det har kørt siden 1994, og man har haft mulighed for at eksportere kurset til de latinamerikanske lande.
Elsebeth Korsgaard Sorensen, lektor på Institut for information og medievidenskab på Aarhus Universitet, har været over e-læringsdelen af det amerikanske kursus.
"Danmark halter lidt bagud i forhold til det totale online kursusudbud. Vi er mere til e-læringskoncepter, der også har et fysisk aspekt," siger Elsebeth Korsgaard Sorensen.
"Alle disse små initiativer er rigtig gode, men man kunne overveje, om man ikke kan bruge mere tid på at undersøge, hvad der ellers er af initiativer på området globalt set."
Men Niels Andreasen er ikke helt enig i, at man kan sammenligne de to kurser.
"Der er en forskel på angelsaksisk undervisningsform og skandinavisk undervisningsform. Det danske kursus bygger meget mere på dialog, og man har f.eks. muligheden for at være i dialog med nogle af de eksperter, der skal rådgive under klimatopmødet senere på året," siger Niels Andreasen.
Obama-rådgiver underviser på kurset
Det er ikke første gang, at man på Københavns Universitet har e-læringskurser.
"Vi havde tidligere stor succes med et andet e-læringsprojekt, der omhandlede 'Enviromental Management in Europe'. Det fik utrolig god feedback fra de studerende," siger Christian Bugge Hansen.
"Det er ud fra dét kursus, at vi har fået inspiration og opbakning til at gå videre med dét nye projekt. Vi har i høj grad været i stand til at skaffe verdensklasse undervisere til kurset på grund af, at det har været udbudt online."
En af lærerne ved kurset er Daniel M. Kammen, professor ved Berkeley Universitet i Californien og klimarådgiver for den amerikanske præsident Barack Obama.
Kurset er gratis at følge for universitetsstuderende, der går på et europæisk universitet, men koster 26.250 kroner at følge for andre. Kursusformen består i ugentlige opgaver og aktiv deltagelse i diskussioner på kursets debatfora samt en afsluttende 24-timers eksamen.