Danmarks sundhedsportal sundhed.dk er på grund af leverandørskifte fra IBM til NNIT tvunget til at køre på nødblus i denne måned.
Det sker i perioden mellem fra 25. marts og frem til 30. marts - begge dage inklusive - og fortsætter med at være svag i koderne indtil starten af april.
Ifølge sitets direktør Morten Elbæk Petersen må brugerne nøjes med at kunne se en nødudgave uden log-in-funktioner i de første fem nededage. På baggrund af sundhed.dk's erfaringer forventes det, at op i mod 50.000 borgere og ansatte i sundhedssektoren vil være ramt af nedetiden.
Det betyder, at borgere og sundhedsansatte må undvære en del af de vitale funktioner som løbende er koblet på portalen siden 2003.
I de første fem nededage drejer det sig blandt andet om Medicinprofilen og avanceret søgning, medicinhåndbog samt tandlægepriser.
Og borgerne må vente yderligere fem dage, til at de i starten april igen kan se funktioner som Min eJjournal.
Beklagelig lukning
Selv om sundhed.dk i et halvt år har vidst, at denne dag vil oprinde, har der ifølge sitets direktør ikke været noget at stille op.
"Lukningen er naturligvis dybt beklagelig, men overførslen af vores mange data fra IBM- til NNIT-regi kan simpelthen ikke lade sig gøre på andre måder," fortæller Morten Elbæk Petersen fra sundhed.dk til Computerworld.
Udover at sundhed.dk tænder for nødblusset i en lille uges tid, vil sitets velbesøgte Medicinprofilen være lukket helt frem til 2. maj, og det planlagte 'Mine sygehusbehandlinger' samtidigt blive udskudt til sommer.
Morten Elbæk Petersen regner med, at 'Mine sygehusbehandlinger' er oppe og køre sidst i juni.
Fysisk flytning
I en pressemeddelelse beskriver sundhed.dk data-overførslen fra IBM til NNIT på følgende måde:
"De forskellige trin i flytningen af data svarer grundlæggende til de trin, en bruger skal igennem, hvis man vil brænde et fil-bibliotek med mange filer ned på en cd-rom og flytte dem til en ny pc, hvor et nyere program ikke umiddelbart kan læse de gamle filer, men først må konvertere dem til et andet format - blot er antallet af filer og kompleksiteten i opsætningen af en portal som sundhed.dk meget større."
Direktør Morten Elbæk Petersen fortæller, at virksomheden har identificeret datatransaktionsproblemet tidligt i forløbet og konstant har arbejdet på løsninger for at minimere nedetiden.
"Lige meget hvordan man vender og drejer det, så ville vi ikke kunne havde undgået at være nede i nogle dage i slutningen af marts, fordi det drejer sig om fysisk flytning af data," siger Morten Elbæk Petersen.