Det er et nyt stort forskningsprojekt et godt eksempel på. Projektet hedder ENERPLAN, der står for Energieffektiv transportplanlægning, og er et samarbejde mellem Datalogisk Institut på Københavns Universitet (DIKU) og IT-Universitetet i København.
Målet er at reducere energiforbruget i Mærsks containerflåde gennem udvikling af intelligente it-baserede planlægningsværktøjer.
Forventningen er at reducere energiforbrug og dermed CO2-udledningen med mindst en til to procent. Projektet vil formentlig også kunne ryste et par betydningsfulde synergieffekter af sig, som kommer både dansk forskning og det globale miljø til gode, mener projektdeltagerne.
57 km tankvogne med olie
Professor David Pisinger, DIKU, står i spidsen for projektet. Han beretter i en pressemeddelelse i dag, at projektet skal bryde grænser for, hvad man kan opnå med optimering.
"Det er meget komplekst, fordi vi arbejder med mange faktorer. Det gælder ikke mindst planlægning af rutenettet, som i sig selv vil kunne skabe besparelser på minimum en til to procent. Men vi tør godt håbe på betydeligt mere" siger han.
De en til to procent lyder måske ikke af så meget i sig selv, men en reduktion på blot en procent af Mærsks samlede energiforbrug ved at optimere ruterne vil ifølge David Pisingers beregninger svare til CO2-udledningen fra en provinsby med 50.000 indbyggere.
Eller en 57 km lang række af tankvogne med olie.
Bedre ruter for containterskibe
Det Strategiske Forskningsråd under staten har bevilget knap syv millioner kroner til ENERPLAN, som det ene af to projekter under grøn it-forskning.
ENERPLAN skal løbe over fire år, og omfatter blandt andet beslutningsstøtte til planlægning og optimering af det globale containerrute-net, som skal have forbedret sin udnyttelsesgrad betragteligt.
It-komponenten består blandt andet i at udvikle komplekse algoritmer til at fylde containere og stuve fartøjerne mere effektivt. Der skal også udvikles metoder til at finde mere effektive distributionsveje.
Og håndteringen af skibe i havne skal granskes, så man kan minimere den tid, skibene ligger stille. Der vil ske ved at procesoptimere generelt og blandt andet udnytte flåde og havnepersonale bedre.
Danskere førende i planlægning
Ud over forskere fra de to københavnske universiteter, involverer projektet to ph.d.-studerende, to postdoc'er til modeludvikling samt medarbejdere fra Maersk/Network Advanced Solutions.
En af verdens førende forskere inden for udviklingen af komplekse søgealgoritmer til automatisk planlægningsteknologi, lektor Rune Møller Jensen fra IT-Universitetet, glæder sig over, at it-forskningen nu får mulighed for at demonstrere sin betydning for samfundet i et helt konkret miljøprojekt.
"Projektet gavner miljøet, også globalt, idet den olie, som containerskibe typisk bruger som brændstof, er meget forurenende. Få tænker i dagligdagen på, at it-forskning kan have direkte samfundsgavnlig karakter. Vi håber at dette projekt kan synliggøre, at forskere og erhvervsliv kan samarbejde om at opnå hidtil usete resultater," siger han.
Læs mere om planlægningsteknologi i Computerworlds interview med ITU-lektor Rune Møller Jensen.