8.000 danske netbankkunder hos en bred vifte af landets pengeinstitutter har præventivt fået spærret adgangen til deres netbankkonti.
Det oplyser Birgitte Mikkelsen, som er kontorchef i bankernes interesseorganisation, Finansrådet.
Ifølge kontorchefen er det ikke første gang, at denne type spærring foregår. Men det er første gang, at det berører så mange kunder på en gang.
Spærringen skyldes et spionprogram, som er konstateret på de berørte kunders pc'er. Af sikkerhedsmæssige årsager ønsker Finansrådet ikke at oplyse hvordan man har fået oplysninger om sikkerhedstruslen.
"Vi prøver hver gang at vurdere, hvornår der er behov for at tage action på det. Og så vælger vi af sikkerhedsårsager at lave en præventiv spærring på det," siger Birgitte Mikkelsen.
Kontorchefen oplyser, at bankerne over en bred kam er ramt af problemet, og at man endnu ikke kan sige, om der er forsvundet værdier som følge af de inficerede pc'er.
Ifølge Birgitte Mikkelsen vil bankerne nu følge op på sikkerhedsspærringen ved at sikre, at kunderne følger de sikkerhedsmæssige råd fra bankerne.
Nogle, men ikke alle, banker har ifølge Birgitte Mikkelsen orienteret kunderne om spærringen på forhånd. Andre steder spærrede man med det samme, hvorefter orienteringen vil finde sted.
De berørte kunder får af sikkerhedsmæssige grunde først genåbnet adgangen til netbanken, når deres sikkerhed er i orden.
Det er uklart, hvem der skal verificere sikkerhedsniveauet. Birgitte Mikkelsen fortæller, at der ikke vil ske en egentlig inspektion, men at sikkerheds-tjekket vil foretages i samarbejde med de enkelte kunder.
"Det aftaler man konkret med kunderne, når kunderne siger, at nu er de klar til det," siger Birgitte Mikkelsen.
Præcis hvornår genåbningen finder sted bestemmer kunden ifølge Birgitte Mikkelsen i høj grad selv.
"Det er hverken i bankens eller kundens interesse, at man genåbner en netbankadgang, hvis kunden ikke har fået renset pc'en," siger Birgitte Mikkelsen, som understreger at bankerne hæfter for eventuelt misbrug som følge af sikkerhedsproblemet.