Artikel top billede

Web 2.0-forretningen forbliver en drøm

Tilbage til oversigten

Mikroblog, salg af reklamer på brugerskabt indhold og fantasien om at sælge hele virksomhedens image og produkter på sociale netværkssider som Facebook forbliver en drøm i det kommende kriseår.

Det spår fremtidsforsker Klaus E. Mogensen fra Instituttet for Fremtidsforskning og research manager Anders Elbak fra analyseinstituttet IDC.

"Mange web 2.0 værktøjer som Twitter og blogs vil blive helt naturligt indsluset i andre applikationer, hvor det vil være stort set umuligt at sælge reklamer. Hvis man kun har tid til at læse korte mikroblogs, hvorfor skulle man så være interesseret også at skulle forholde sig til reklamer?," lyder det retoriske spørgsmål fra Klaus E. Mogensen.

Værktøjer langt fra virkeligheden

Han fremhæver også virksomheders brug af web 2.0 værktøjer som wiki'er er hype, der langsomt er ved at forsvinde igen.

"Bruger virksomhederne virkelig deres værktøjer eller er det bare smart at sige, at man har dem? Brugen af værktøjerne kræver jo en kritisk masse, og det er de færreste små eller mellemstore virksomheder, der virkelig kan få noget ud af det," fastslår Klaus E. Mogensen.

Anders Elbak tilslutter sig udsagnet og hæfter sig især ved, at mange virksomheder ikke forstår at kommunikere på den rette måde, når de endelig får taget hul på brugen af de smarte samarbejdsværktøjer.

"Mange virksomheder forstår ikke, at der eksempelvis på interne blogs ikke kun er tale om et andet medie, men at kommunikationsformen er helt anderledes end for andre medier - også for andre online medier," siger han.

At lære den rette blog-kommunikationsform kræver tid og kurser, som ikke er de mest finanskrise-venlige ressourcer i den kommende tid.

Forudsigeligt på Facebook

Begge mænd er enige om, at de forskellige virksomheders intentioner om at være på Facebook er alt for gennemskuelige, når det kommer til branding af virksomheden.

Anders Elbak kalder det meget dårligt skjult reklame og Klaus E. Mogensen opfordrer virksomhederne til at være ærlige, når de bevæger sig ind på sociale tjenester som Facebook, Second Life og MySpace.

"Opbygning og vedligeholdelse af sociale kontakter på Facebook kræver en masse energi, og det skal samtidigt gøres af noble årsager og virke ærligt. Ellers står folk simpelthen af, og virksomheden taber tid, ansigt og en masse ressourcer på forsøget," vurderer Klaus E. Mogensen.

Tilbage til oversigten




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere