Artikel top billede

Web 2.0-forretningen forbliver en drøm

Tilbage til oversigten

Mikroblog, salg af reklamer på brugerskabt indhold og fantasien om at sælge hele virksomhedens image og produkter på sociale netværkssider som Facebook forbliver en drøm i det kommende kriseår.

Det spår fremtidsforsker Klaus E. Mogensen fra Instituttet for Fremtidsforskning og research manager Anders Elbak fra analyseinstituttet IDC.

"Mange web 2.0 værktøjer som Twitter og blogs vil blive helt naturligt indsluset i andre applikationer, hvor det vil være stort set umuligt at sælge reklamer. Hvis man kun har tid til at læse korte mikroblogs, hvorfor skulle man så være interesseret også at skulle forholde sig til reklamer?," lyder det retoriske spørgsmål fra Klaus E. Mogensen.

Værktøjer langt fra virkeligheden

Han fremhæver også virksomheders brug af web 2.0 værktøjer som wiki'er er hype, der langsomt er ved at forsvinde igen.

"Bruger virksomhederne virkelig deres værktøjer eller er det bare smart at sige, at man har dem? Brugen af værktøjerne kræver jo en kritisk masse, og det er de færreste små eller mellemstore virksomheder, der virkelig kan få noget ud af det," fastslår Klaus E. Mogensen.

Anders Elbak tilslutter sig udsagnet og hæfter sig især ved, at mange virksomheder ikke forstår at kommunikere på den rette måde, når de endelig får taget hul på brugen af de smarte samarbejdsværktøjer.

"Mange virksomheder forstår ikke, at der eksempelvis på interne blogs ikke kun er tale om et andet medie, men at kommunikationsformen er helt anderledes end for andre medier - også for andre online medier," siger han.

At lære den rette blog-kommunikationsform kræver tid og kurser, som ikke er de mest finanskrise-venlige ressourcer i den kommende tid.

Forudsigeligt på Facebook

Begge mænd er enige om, at de forskellige virksomheders intentioner om at være på Facebook er alt for gennemskuelige, når det kommer til branding af virksomheden.

Anders Elbak kalder det meget dårligt skjult reklame og Klaus E. Mogensen opfordrer virksomhederne til at være ærlige, når de bevæger sig ind på sociale tjenester som Facebook, Second Life og MySpace.

"Opbygning og vedligeholdelse af sociale kontakter på Facebook kræver en masse energi, og det skal samtidigt gøres af noble årsager og virke ærligt. Ellers står folk simpelthen af, og virksomheden taber tid, ansigt og en masse ressourcer på forsøget," vurderer Klaus E. Mogensen.

Tilbage til oversigten




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere