Efter seks måneder i Telias fold kan de første iPhone-købere på søndag forlade selskabet, når bindingsperioden udløber.
Det har fået landets teleselskaber til på stribe at erklære deres kærlighed til de dataforbrugene iPhone-kunder i håbet om at tilføje dem til kundedatabasen.
"Vi ved, at vi kan tilbyde en bedre oplevelse, end de har hos deres nuværende leverandør," lyder det selvsikkert fra Allan Christiansen, administrerende direktør i Telmore.
Hans selskab sendte allerede for en måned siden de første hede blikke efter Telias iPhone-kunder.
Når Telias iOn-abonnementer nu begynder at udløbe, skal Telmore vinde de kunder tilbage, som skiftede til en iPhone og dermed Telia for seks måneder siden.
"Hvis jeg om et kvartal har fået 1.000 til 2.000 iPhone-kunder, så vil jeg være glad. For så ved jeg, at jeg har fået nogle af mine kunder tilbage," siger han.
3 kopierer Telia
Siden fulgte 3, der via en gruppe på Facebook spurgte de potentielle kunder, hvad de ville ønske af et iPhone-abonnement hos 3.
Ligesom Telmore er 3 ikke i tvivl om, at iPhone-brugerne vil føle sig bedre tilpas, når de er forbundet til netop deres mobilmaster.
"Vi er selvfølgelig interesseret i de kunder, fordi vi synes, de passer bedre til os, for vi har et bedre netværk end Telia," forklarer Stine Green Paulsen, kommunikationschef hos 3.
Til trods for ros og høje forventninger til 3, var det dog langt fra alle, der var tilfredse, da selskabet i onsdags så lancerede sit bud på et abonnement skræddersyet til iPhone-kunder og andre smart phones.
Reelt var den eneste forskel fra Telias iOn-abonnement, at kunderne fik en bedre 3G-dækning, mente kritikerne.
Hos 3 får kunderne nemlig også 300 minutters gratis tale, en 10GB fair use grænse på datatrafikken, fri SMS og MMS for 399 kroner om måneden. Den samme pris som iOn hos Telia.
Konkurrenter lurer på sidelinjen
Kvalerne er dog ikke ovre for Telia, for på sidelinjen står også de andre teleselskaber klar til at byde iPhone-kunderne velkommen med åbne arme.
"Vi vil snart lancere et hamrende aggressivt tilbud, hvor vi kombinerer tale og data, og det er målrettet til iPhone-kunder," siger Frank Rasmussen, stifter af lavprisselskabet BiBob.
Sammen med partneren Sonofon vil de to selskaber forsøge at lokke de frigjorte iPhone-købere.
BiBob har siden december forsøgt at udnytte EU-regler for at omgå Apple og Telias eksklusivaftale. Selskabet håber at kunne tilbyde kunderne ikke bare et godt abonnement, men også selve telefonen.
Telia frygter ikke konkurrenter
Hos Telia bliver udfordringen fra konkurrenterne taget med ophøjet ro.
Allerede dagen efter 3's tilbud lancerede Telia et nyt 'Basic Suft'-abonnement med frit dataforbrug for 149 kroner om måneden.
Der er da heller ingen overraskelse at spore hos Telias direktør for salg og marketing, Peter Krogsgaard, over at konkurrenterne fisker efter iPhone-kunder.
"Det er fantastisk, at noget kan være så ikonisk, at det får så meget opmærksomhed. Og derfor er det også naturligt, at de andre selskaber går efter iPhone-kunderne," siger han.
Blandt andet derfor har Telia dedikeret et afsnit i selskabets nyhedsbrev til iPhone-kunder på at sammenligne telebranchens mange abonnementer til iPhone.
Der er da heller ingen rysten på hånden fra direktøren.
"Jeg er helt tryg. Vi har ubetinget de bedste forhold for iPhone-brugerne. Vi har fået en del kritik for vores 3G-dækning, men der er ingen, der ruller hurtigere ud end os," siger Peter Krogsgaard og tilføjer:
"Vi er helt sikre på, at de andre selskaber kun vil gøre et begrænset indhug blandt vores kunder, når deres abonnementer kan siges op."