Computerworld News Service: Nye undersøgelser, som erhvervsorganisationen CEA (Consumer Electronics Association) fremlagde på det internationale forbrugerelektronik-show i sidste uge, viser, at forbrugerne ikke har tillid til virksomhedernes oplysninger om grønne produkter.
Analytisk chef hos CEA, Steve Koenig, fortæller, at næsten 40 procent af alle forbrugere udtrykker forvirring i forhold til forbrugerelektronik-firmaernes påstande om, hvor miljøvenlige deres varer er.
"Så, udover forvirringen, findes der også en del skepsis hos forbrugerne, og det er jo i virkeligheden meget sundt," siger han.
De fleste forbrugere vil egentlig gerne vide, hvad det præcist er, der gør en vare 'grøn'. Så Steve Koenig mener ikke, at det skulle være tilladt for firmaer bare at påstå, at de er grønne. Men i stedet skulle man forlange, at firmaerne skal forklare, hvad de præcist mener med det.
Når forbrugerne skal forklare, hvad de forbinder med et "grønt" produkt, så nævner de som oftest følgende tre produktkvaliteter: det skal kunne genbruges, det skal være produceret så energivenligt som muligt og det skal være lavet af genbrugsmaterialer.
For firmaerne er der også gevinster at hente ved at sætte ord på, hvorfor og hvordan deres produkter er miljøvenlige. "Det er meget interessant - miljøvenlighed er faktisk blevet et trumfkort for firmaerne" siger Steve Koenig.
Med det mener han, at selv forholdsvist ukendte virksomheder med en stærk, grøn profil har mulighed for at slå de store, velkendte firmaer, hvis forbrugerne ved, at disse ikke gør nok for miljøet.
Betaler gerne mere for grønne produkter
Undersøgelserne fra CEA viser, at 45 procent af alle kvinder og 34 procent af alle mænd siger, at en virksomheds omdømme og generelle filosofi i forhold til miljøområdet har indflydelse på, hvorvidt de gerne vil prøve virksomhedens produkter. Og en tilsvarende procentdel mener, at det har betydning for, hvorvidt de gerne vil blive ved med at bruge produkterne.
Andre elementer, som for eksempel pris, tilbehør og garanti, betyder dog stadig en del mere for forbrugerne, end hvorvidt produktet er miljøvenligt.
Steve Koenig fortæller endvidere, at lidt mere end halvdelen af forbrugerne er villige til at betale mere for grønne produkter, ligesom de gerne vil betale en merpris for hybridbiler og økologiske fødevarer.
22 procent af forbrugerne er villige til at betale op mod 15 procent mere for et miljøvenligt produkt.
"Det, man skal lægge mærke til her, er, at miljøvenlighed er blevet stadigt mere betydningsfuldt for forbrugerne - og de er villige til at betale for det."
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen