Flere end 60 procent af dem, der køber varer og ydelser på nettet, har mindst en studentereksamen.
Det fremgår af undersøgelsen Dansk e-handelsanalyse, der kaster lys over, hvem der køber ting på nettet - og hvad de køber.
Længden af en uddannelse og alder er afgørende for, om man benytter nettet som indkøbsmulighed.
Således har 62 procent med studentereksamen, hf, hh eller htx prøvet at handle på nettet. Det har kun fem procent med syv års folkeskoleundervisning i bagagen.
70-årige faldet bag af dansen
Syv års skolegang var normalt for den ældste generation af danskere, og den gruppe benytter sig i meget begrænset omfang af muligheden for netshopping, hvor kun 15 procent af mennesker over 70 år siger, de bruger nethandel.
Blandt de 60 til 69-årige har næsten hver tredje dog e-handlet.
De 25 til 29-årige er dem, der handler allermest på nettet, og generelt er det danskere mellem 20 og 39 år, der nethandler mest.
Folk i fyrrerne er trods alt ikke koblet helt af, og i den gruppe siger 68 procent, at de handler på nettet. Til sammenligning nethandler 83 procent af danskerne i 20'erne.
Vilde kvinder, skeptiske nordjyder
Danskere med en erhvervsuddannelse eller en videregående uddannelse på mellem tre og fire år e-handler oftere end de øvrige danskere, og ansatte i den private sektor e-handler lidt mere end ansatte i det offentlige, 37 procent mod 32 procent.
Den største del af e-handlen i Danmark udgår fra hovedstaden, hvor 30 procent af befolkningen ifølge Danmarks Statistik bor. Her e-handler 34 procent, mens nordjyderne er mere skeptiske over for online-handel, hvor blot ni procent er hoppet med på den galej.
Kvinder og mænd nethandler nogenlunde lige meget, med en lille overvægt, 51 procent, til kvinderne.
Det forklarer muligvis, at det især er tøj, der sælges online.
Tøjsalget på nettet stiger nemlig stadig, og udgør 23 procent af alle fysiske varer, der er solgt på nettet i 3. kvartal.
Julehandel skal vende fald
Inden for de to andre kategorier af varer, som undersøgelsen opererer med, nemlig serviceydelser og online produkter, er det flybilletter og musikfiler, der dominerer i antal.
Undersøgelsen konkluderer, at en gennemsnitsdansker, som det defineres i e-handelsundersøgelsen, har handlet 2,4 gange i 3. kvartal 2008 mod 2,5 gange i 3. kvartal 2007.
Det er et lille fald efter to års vækst, der hidtil har ligget på fem til seks procent. Julesalget plejer e-handlen til gengæld også at kunne mærke.
Det er e-handelsfonden, som administrerer e-mærket, der står bag undersøgelsen, der gennemføres som en løbende årlig analyse med månedlige interviews af danskere over 15 år, i samarbejde med Post Danmark, PBS og Kelkoo.
I år gennemføres 2.700 interviews, og tallene i denne artikel er for 3. kvartal 2008.
Hele analysen fra e-handelsfonden kan hentes gratis her.