Færre forbrugere køber mobiltelefoner for tiden, og den tendens vil fortsætte næste år.
Sådan lyder den dystre melding fra finske Nokia, som netop har justeret forventningerne til dette års resultat. Samtidig skruer Nokia ned for forventningerne til næste år.
I løbet af de sidste 15 år har Nokia ellers redet med på en bølge af nærmest konstant vækst i markedet. Ifølge Financial Times har Nokia kun oplevet en nedgang i salget af håndsæt tilbage i 2001.
Nu ser det dog ud til, at næste år betyder en nedgang i hele markedet. Nokia tilskriver nedgangen et fald i forbrugernes lyst til at bruge penge, meget varierende valutakurser og erhvervskundernes besvær med at få adgang til finansiering i lyset af finanskrisen.
Tror på egen styrke
Trods det barskere forretningsmiljø ser Nokias topchef lyst på Nokias muligheder for at komme fornuftigt igennem krisen.
"Nokia tror på, at selskabets fordele på størrelse, et førende brand, bedre logistik, lave udgifter og et bredt produktsortiment er konkurrence fordele, som vil gøre os i stand til at skille os ud i konkurrencen i et udfordrende 2009," siger Olli-Pekka Kallascuo, topchef i Nokia, i en børsmeddelelse i forbindelse med kvartalsregnskabet.
I fjerde kvartal af 2008 regner Nokia da også med at fastholde virksomhedens markedsandel.
"Nokia forventer fortsat, at selskabets markedsandel inden for mobile enheder bliver på samme niveau eller er lidt større. Den forventning bygger på vores nuværende udsigter, eksterne markedsdata og vores produkters overordnede konkurrencedygtighed," skriver Nokia i børsmeddelelsen.