Computerworld News Service: Brugen af it-tjenester kommer nok ikke til at lide under, at mange teknologivirksomheder skal til at skære i budgetterne.
Outsourcere og serviceudbydere kan nemlig hjælpe disse virksomheder med at styre omkostningerne og strømline driften, lyder det fra flere brancheanalytikere.
Mange it-chefer revurderer, hvordan de skal investere det, der er tilbage af deres it-budget for 2008. Mange har besluttet at reducere det overordnede it-forbrug, men det er et fåtal, der skærer i det beløb, der er sat af til outsourcing af it-tjenester, lyder det fra Forrester Research.
"Det primære værditilbud i en god it-tjenesteaftale for it-indkøbere er sænkede priser, forbedrede processer og strømlinet drift," fortæller Pail Roehrig, chefanalytiker hos Forrester Research.
Det betyder, at it-chefer, der i dag investerer i outsourcing, vil fortsætte den trend i spareperioden, mens virksomheder, der ikke tidligere har overvejet at lægge deres it-tjenester ud til en ekstern udbyder, måske vil overveje den model for at undgå at ansætte flere medarbejdere eller investere i ny teknologi.
Rådgivningsfirmaet TPI forventer, at 2008 kommer til at overgå 2007 med hensyn til outsourcing-kontrakter. Antallet af kontrakter ligger i øjeblikket fem procent højere end sidste år, og den samlede kontraktværdi er steget med 19 procent.
Ikke helt uberørt
TPI forventer, at det globale outsourcing-marked når op på 507 milliarder kroner i 2008 - en stigning på 10 procent i forhold til sidste år.
Man forventer en stigning i outsourcing af arbejdsgange på samlet set 14 procent til 127 milliarder kroner, mens outsourcing af informationsteknologi forventes at stige med omkring ni procent, hvilket øger indtjeningen til 380 milliarder kroner.
"Vi regner med, at infrastruktur-orienteret management af servere, desktops og andre it-komponenter forbliver uændret, men applikations-udvikling risikerer at blive påvirket. Der kommer til at ske et fald i antallet af projekter på kort sigt, men applikations-vedligeholdelse bliver ikke påvirket," fortæller Brian Smith, partner og direktør for financial services operations for TPI North America.
Men outsourcing-branchen kommer ikke til at gå helt uberørt igennem finanskrisen, mener TPI.
Virksomheden meddeler, at outsourcing-branchen samlet set har oplevet et fald i antallet af kontrakter på 22 procent fra andet til tredje kvartal i år, men TPI forklarer det med den store forsigtighed, der kendetegnede mange it-chefer i 2007 og den reducerede efterspørgsel på finansielle serviceydelser.
Alligevel forventer man, at outsourcing-kontrakter går fri af krisen.
"Fordi outsourcing medfører stor værdi i form af effektivitet og procesledelse, kan vi ikke se nogen grund til, at økonomien skulle påvirke disse aftaler negativt," siger Brian Smith.
"Vi forventer samme aktivitetsmønster i 2009 som i 2008."
Målrettede kontrakter bliver normen
Det er muligt, at antallet af outsourcing-kontrakter fortsætter med at stige, men det er ikke ensbetydende med, at formen ikke ændrer sig - i nogle tilfælde til fordel for it-indkøberne.
TPI fortæller, at trenden mod store mangeårige milliardkontrakter er på retur, mens der er tegn på, at mere målrettede og specialiserede kontrakter bliver normen i stedet.
Flere branche-iagttagere forklarer skiftet med de mange offentlige fiaskoer med omfattende outsourcing-kontrakter, og at virksomheds-it er blevet mere strategisk i de funktioner, der drives internt.
"Omfattende aftaler er ikke så hyppige, og der er en fare ved at have for mange leverandørkontrakter, men generelt er it-afdelinger mere selektive med hensyn til hvilke tjenester, der bliver sendt ud af huset," siger Paul Roehrig fra Forrester Research.
"De smarte it-chefer bruger ikke kun it-tjenester til at holde gang i teknologien, men også til at forbedre virksomhedens præstation."
It-chefer vælger og vrager
Ifølge David Etzler, direktør for OutsourceWorld, er aktiviten på outsourcing-markedet højere end nogensinde, men aftalernes størrelse har ændret si.
David Etzler fortæller, at han på baggrund af samtaler med en række deltagende it-chefer, har fundet ud af, at virksomhederne er ved at indse, at de ikke behøver at sætte alle deres funktioner under én hat med en enkelt udbyder, og at mange nu vælger og vrager mellem de outsourcere, der bedst kan leve op til deres behov.
"Den økonomiske situation gør virksomhederne handlingslammede, men de er klar over, at de er nødt til at være mere strategiske og se nærmere på, hvad deres kernekomponenter er," mener David Etzler.
"De risici de tager med outsourcere er mindre, men mere fokuserede på, hvad der virkelig kan gavne virksomheden."
En anden fordel ved mere selektive outsourcing-aftaler er, at it-indkøbere bedre kan forhandle kontrakter med serviceudbydere, især nu hvor økonomien er kriseramt.
"De smarte serviceudbydere er klar over, at det her er den værste økonomiske krise siden Depressionen, og de kommer også til at lide under det i sidste ende," tilføjer Paul Reohrig.
"Hvis de kan tilbyde virksomhederne en metode til at spare på omkosningerne og samtidig forbedre forretningen, vil de kunne bevise deres værd på længere sigt."
Oversat af Mille Bindslev