Do no evil, lyder det fra Google, men når det kommer til at handle ud fra den ambitiøse målsætning, ser det ikke så godt ud. I hvert fald ikke når det kommer til miljø- og klimahensyn.
Modsat kan det være, at Big Blue snart gør sig fortjent til titlen Big Green, for IBM er blandt de bedste i en ny undersøgelse af virksomheders klima- og miljøbevidsthed.
Sammen med Fujitsu udmærker IBM sig som de mest klima- og miljøbevidste virksomheder. HP og British Telecom, BT, ligger også højt på listen.
Det viser undersøgelsen, som Gartner og World Wide Fund for Nature har lavet i fællesskab med it-virksomheder fra hele kloden. Google er ikke i top fem på nogen af de to lister, som undersøgelsen har resulteret i.
Windows i drivhuset?
Faktisk ligger søgegiganten på en 8. og 9. plads i undersøgelsen. Men selv om Gartner har bedt 25 virksomheder om at deltage, så har en hel række af verdens førende virksomheder takket nej.
Blandt de mest bemærkelsesværdige er Microsoft, Accenture og Deutche Telecom.
"Vi mener, at det for fleres vedkommende er, fordi de godt ved, de ikke ville klare sig godt," siger Simon Mingay fra Gartner, der har udarbejdet undersøgelsen. Han mener, at der er grund til at anerkende de virksomheder, der deltager.
"Nogle har valgt at deltage, selv om de vidste, at det ikke ville være et godt resultat. Til gengæld håber de at klare sig bedre, når vi laver undersøgelsen igen," siger analytikeren.
Gartner har udarbejdet undersøgelsen sammen med WWF, og der er tale om en frivillig undersøgelse, hvor de enkelte virksomheder har svaret på en række spørgsmål og siden uddybet overfor Gartner. Der er ikke tale om en decideret revision af virksomhedernes påvirkning af miljøet, men en vurdering af, om den enkelte virksomhed har bindende mål og handlingsplaner.
Virksomhedernes svar er blevet delt op i to. Den ene del er virksomhedens interne fokus på miljø og klimatiltag. Den anden er fokus på, hvad virksomheden gør for, at kunder og samarbejdspartnere sparer på miljøet.
Klare mål
Et af de tiltag Simon Mingay fra Gartner roser Fujitsu for, er en firmapolitik, der fastsætter, at for at et produkt må kaldes grønt, så skal det være 15 procent bedre end sin forgænger. Og det er et meget konkret mål.
"Vi ser mange virksomheder, som ser på deres produkter, som alligevel er blevet bedre end forgængeren, og så klistrer de et grønt-skilt på produktet," siger han.
I det hele taget har flere virksomheder vist sig at være bedre til at tale om miljø- og klimahensyn end til rent faktisk at gøre noget. Her fremhæver undersøgelsen Dell, som i hvert fald har talt en del om grøn it, men har problemer med klima- og miljømål i virksomhedens supply chain.
Disse virksomheder ville ikke deltage:
Gartner og WWF opfordrede 25 globale virksomheder fra en række forskellige delbrancher om at deltage i undersøgelsen. Virksomhederne kommer fra både Europa, Asien og USA. Her er listen over virksomheder, som ikke ville være med:
Accenture
Acer
AT&T
Deutche Telecom
EDS
Microsoft
Oracle
Sun
TCS
De bedste internt
Her er ranglisten over firmaer, som er mest bevidste om miljø- og klimaproblemer internt i virksomheden.
IBM
Fujitsu
BT
HP
Ericsson
Nokia
Dell
China Mobile
Lenovo
Cisco
Nortel
Verizon
Wipro
De bedste eksternt
Her er ranglisten over de virksomheder, som gør mest i forhold til at give kunder og samarbejdspartnere mere klimavenlige og miljørigtige løsninger.
Fujitsu
BT
HP
Ericsson
Nokia
Cisco
IBM
Dell
SAP
Verizon
China Mobile
Lenovo
Nortel
Wipro