Computerworld News Service: Web 2.0 kommer til at revolutionere samarbejdet med it-leverandører, forudsiger Forrester.
Vice president Christina Ferrusi Ross fortæller, at unge mennesker, der i dag begynder på arbejdsmarkedet, bringer en ny kultur med sig og forventer at udnytte sociale netværksværktøjer.
"De unge fra millenium-generationen er fleksible, nærmest for selvsikre, og de medbringer en ny attitude," fortæller hun til Computerworlds søsterblad i Storbritannien ved Forrester Services and Sourcing Forum i London i sidste uge.
"38 procent af de unge bruger social software hver dag sammenlignet med 13 procent hos de ældre generationer."
Dette ændrer, ifølge Christina Ross, hvordan erhvervslivet udnytter web 2.0, hvilket betyder, at man diskuterer strategi med leverandører og udvikler nye ideer.
Plads til fleksibilitet
Virksomheder kan drage fordel af disse udviklinger ved at samarbejde på mere interessante og potentielt mere produktive måder med deres leverandører.
"Der er nu plads til mere innovation og fleksibilitet," fortæller hun.
"Tidligere har man nogle gange udvist en form for 'del og hersk'-taktik overfor leverandører."
Ikke alle chefer har været lige begejstrede for ideen, men eksempler på succesfuld brug af sociale netværksværktøjer kan måske hjælpe it-chefer og afdelingsledere til at fremhæve fordelene.
En europæisk medicinalvirksomhed forsøgte at indføre et nyt system til dokumenthåndtering, men fandt ud af, at de ansatte foretrak et Wikipedia-lignende online-system i stedet.
Postfirmaet UPS informerer sine ansatte ved hjælpe af et Wiki-format men på et privat netværk, og den schweiziske entreprenørvirksomhed Implenia bruger Second Life til at teste miljøer og reaktioner på nye bygninger.
Der er dog stadig bekymringer om informationssikkerheden og ansattes ansvarlighed i forhold til at kontrollere data, når det kommer ud på nye platforme, advarer Christina Ross. Virksomheder, der vil udnytte web 2.0 effektivt, må definere klare politikker og sikre sig, at de efterleves.
Oversat af Thomas Bøndergaard