Artikel top billede

Danske mobilbetalinger på vej med bus og tog

Der har i flere år været tale om, at gennembruddet for betaling med mobilen var lige om hjørnet. Læs om nogle af de danske eksempler på mobil-betaling her.

Reportage: Det kunne være så smart, hvis vi med klik på mobilen gennemførte en betaling. Slut med fumleriet efter småmønterne gemt nederst i lommen. Endnu er det dog meget begrænset, hvor mange steder, vi kan betale med sms.

Men det er på vej.

Det er indtrykket efter tirsdagens debat om mobil-betaling på Hotel Scandic i København.

På Fyn har buspassagererne siden januar kunnet betale med sms i et projekt mellem Fynbus og TDC.

"Kunderne er klar til konceptet med mobilbetaling. De har stemt i Vild med Dans, og det gælder også bedsteforældrene," siger Erik Bo Folkmann Mikkelsen fra TDC.

Telia har også rettet fokus imod området, som i dag udgør et marked på omkring 250 millioner kroner i Danmark.

Virksomheden går til januar i luften sammen med de andre danske teleoperatører om at levere mobilbetalinger til den offentlige transport i hovedstaden samt i DSB-tog.

Morten Aagreen fra TeliaSonera fremhæver de helt nye muligheder for at udarbejde markedsanalyser, hvis mobilbetalingerne integreres i hele DSB's salgssystem.

"Det giver mulighed for at maksimere afsætningen. Man kan udarbejde analyser af, at kunden købte en sandwich og steg på i København og senere købte kaffe i Odense," fortæller Morten Aagreen.

Frygt for overvågning

De nøjagtige statistikker over kundens adfærd åbner også for kritik om overvågning af kunderne.

Den kritik er dog uberettiget, mener teleanalytiker Torben Rune fra Netplan.

"For mig at se er der ikke den store forskel i forhold til Dankort, som også efterlader spor," påpeger Torben Rune.

Han tror på, at betalinger med mobiltelefoner vinder frem de kommende år, men det kræver, at flere faktorer falder på plads.

Ifølge ham er der flere trusler, der kan ødelægge eller bremse udviklingen i mobilbetalinger.

"Det skal være baseret på åbne standarder. Det går ikke, at man eksempelvis skal have en Nokia for at betale et sted. I Danmark er vi vant til, at alle tager vores Dankort. Der skal være åbne standarder," siger Torben Rune.

Morten Aagreen er enig.

"Der skal være en standard uafhængig af operatør og bank. Sælgeren er ikke interesseret i kun at ramme Telias kunder," siger Morten Aagreen.

Flere teknologier i spil

Blandt de mobile betalingsmodeller, der bliver diskuteret heftigt, er Near Field Communication (NFC) og sms.

Den førstnævnte model indebærer, at der er en NFC-enhed i telefonen, som holdes tæt på terminalen. På den måde gennemfører kunden betalingen.

Sms, som i tilfældet hos Fynbus, kræver, at kunden sender en sms, hvorefter der kommer en sms retur med spørgsmål om, hvorvidt kunden ønsker at bekræfte købet.

Kunden svarer ja og gennemfører købet med svarbeskeden.

"Med konceptet er der mulighed for at købe en hal og opstille en masse vaskemaskiner, hvor kunderne kan betale over telefonen. Vaskeriet skal have en enkelt tekniker, der kan køre fra hal til hal, når der kommer fejl ind per sms," siger Erik Bo Folkmann Mikkelsen.

Barrieren ved registrering

En af de andre deltagere ved debatten, der var arrangeret af Dansk IT, var David Ventzel.

Han er medstifter af Glubbin, der leverer mobilbetalingssytemer til begivenheder i nattelivet.

Firmaet har valgt en betalingsløsning, hvor kunderne først skal registreres online. Det er ofte en hurdle, som brugerne har svært ved at komme over.

"Vi sælger billetter i nattelivet, og her vil vi meget nødig ende i en sag om solgte billetter til 14-årige," siger David Ventzel.

Med løsningen fra Glubbin får kunderne tilsendt et link på telefonen. Her får de en grafisk billet på mobilen. Et problem er dog, at skærmene på telefoner ofte er forskellige.

"Vi har testet det på 150 forskellige telefoner. Kunderne udskifter typisk mobilen hver 18. måned, og derfor skal man mindst gå 18 måneder tilbage for at teste enhederne," siger David Ventzel.

Til januar næste år lancerer DSB den mobile betaling. Projektet vil vise, hvor parate danskerne er til at bruge mobilen som betalingsmiddel.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere