IT- og Telestyrelsen er kommet i hård modvind, efter styrelsen og ministeren har måtte udsende en korrektion til den halvårige telestatistik.
Eksempelvis er antallet af FTTH-abonnementer (Fibers to the home) blev rettet fra 71.000 til 52.000.
En tidligere fejl i statistikken er, ifølge Business.dk, at antallet af bredbåndskunder blev pumpet op til også at tælle de personer, der får dørtelefonen leveret af bredbåndsselskabet ComX.
Styrelsens billede af talte IP-telefoni-minutter i Danmark tegnede også et skønmaleri.
Styrelsen gjorde antallet af talte minutter op til 90 millioner, det rigtige tal viste sig at være 40 millioner minutter.
Computerworld har stillet fem skarpe spørgsmål til kontorchef i IT- og Telestyrelsen Peter Hindsberger med ansvar for statistikken.
Fem spørgsmål til kontorchefen
Kan man overhovedet stole på tal fra IT- og Telestyrelsen?
"Ja, det synes jeg helt klart, man kan."
Hvordan kan det være, at alle fejlene kommer til at tegne et billede af et mere it-parat Danmark, end virkeligheden ser ud?
"Det er rigtigt, at der var tale om dobbelttællinger på fiberområdet. Men vi er ikke bedre end de indberetninger, vi modtager fra firmaerne. Vi har ingen interesse i, at statistikken ikke er retvisende."
Politikere er blevet misinformeret med tallene. Får det nogle konsekvenser internt i styrelsen?
"Vi og videnskabsministeren har været ude og korrigere tallene. Det er ligesom det. Men vi vil igen præcisere over for branchen, hvad der nøjagtigt skal indberettes med henblik på at imødegå lignende fejl."
Retter I jeres tal, når privatpersoner eller organisationer gør opmærksom på fejl?
"Vi gør, hvad vi kan få at få tallene rigtige - det har ingen mere interesse i end os. Vi er ikke interesseret i at lave skønmalerier.
Omkring antallet af fiberforbindelser var vi sågar ude og spørge firmaet igen, om det var de korrekte tal, og det sagde de ja til. Men det viste sig ikke at være tilfældet alligevel. Så ja, i videst muligt omfang reagerer vi på henvendelser, men er altså også afhængige af, at andre giver os de rigtige oplysninger."
Hvad vil I gøre for, at det ikke sker igen?
"Til stadighed arbejder vi på at blive skarpere. Og vi vil drøfte med branchen omkring, hvordan vi bedst gør de ting her op i statistikken, så vi skaber mest muligt gennemskuelighed."