Den danske internet-befolkning giver ifølge en undersøgelse fra analysehuset Zapera næsten tommelfingeren opad til domæneforeningen dotDK, der forsøger at fravriste den nuværende administrator, DK Hostmaster, retten til at bestyre det danske .dk-domæne.
I Zapera-undersøgelsen har analysefirmaet blandt andet spurgt over 1.000 repræsentativt udvalgte danskere, om de anser dotDK's støtteforeninger, -virksomheder og organisationer for at være vigtige for det danske internetmiljø.
Undersøgelsen viser, at 11 af dotDK-støtterne bliver betegnet som vigtige af minimum 47 procent af den danske befolkning, der har svaret på spørgeskemaer over internettet. Det tal svarer til DK Hostmasters moderselskab, DIFO's, 11 medlemmer, der også betegnes som vigtige af 47 procent.
Omkring 25 procent eller flere har svaret 'ved ikke' til spørgsmålene om vigtigheden af støtteforeningerne.
I den virkelige verden mangler dotDK bare støtte fra et bredt udsnit af det danske internetmiljø for at kunne sætte sig på .dk-domænet fra 1. februar 2009.
Om dotDK har den støtte, er helt op til IT- og Telestyrelsen af afgøre.
Sort undersøgelse
Folkene i styrelsen behøver dog ikke skimte alt for meget til Zapera-undersøgelsen.
"Det er helt sort at spørge et bredt udsnit af befolkningen om, hvorvidt et firma er vigtigt for det danske internet-samfund. Det kan hr. og fru Hansen jo slet ikke forholde sig til. Den slags er forbeholdt eksperter," siger sociolog Christian Viktor Rasmussen, som har undervist i formidling på nettet og i målgruppeanalyser på IT-Universitetet i snart 10 år.
DIFO-medlemmer bakker op
Han giver udtryk for, at på trods af sin egen lange erfaring med it, så ville han ikke vide, hvad han selv skulle svare på spørgsmålene.
"Svarene er nok mere et udtryk for, om den enkelte respondent overhovedet kender firmaet eller ej," siger ITU-underviseren.
Kan ikke bruge undersøgelse
Christian Viktor Rasmussen er medforfatter til bogen Målgruppeanalyse, hvor der blandt bliver stillet skarpt på kvantitative undersøgelser.
Og han stiller sig meget kritisk over for, hvad dotDK egentlig kan bruge sin internet-undersøgelse til.
"Folk har det med at falde på halen over undersøgelser. Men resultaterne af sådan en undersøgelse er jo bare en hurtig måde at legitimere sin eksistensberettigelse, og dotDK kan ikke bevise noget som helst med den undersøgelse," forklarer Christian Viktor Rasmussen.
Bedre end forventet
DotDK-talsmand og CBS-professor Kim Viborg Andersen peger på, at undersøgelsen ikke er helt så vildledende.
"Alle kan jo fortolke en undersøgelse, som de vil. Og jeg anser resultaterne for at pege i den rigtige retning, når vi sammenligner os med DK Hostmaster," fortæller Kim Viborg Andersen om undersøgelsen.
Han peger desuden på, at dotDK og Zapera også har spurgt 384 DIFO-medlemmers menige medarbejdere, om de bakker op omkring dotDK.
Ifølge undersøgelsen ønsker 28 procent slet ikke at støtte dotDK, hvorimod 72 procent enten vil bakke op omkring dotDK eller er fløjtende ligeglade.
"Der er sprængstof i den undersøgelse, fordi vi har meget større opbakning hos DIFO-medlemmerne, end vi selv havde forventet," afslutter Kim Viborg Andersen.