Computerworld News Service: I en verden hvor vi ustandseligt bliver præsenteret for nye hightech-produkter, føles 18. januar 2006 som meget længe siden.
Det var den dag, Oracles topledelse, blandt andre president Charles Phillips, pralede med, at man nu var halvvejs igennem udviklingen af Oracle Fusion Applications.
Fusion Apps blev præsenteret som en suveræn applikationspakke til virksomheder: En kombination af de bedste funktioner fra Oracles omfattende produktserier E-Business Suite, J.D. Edwards, PeopleSoft og Siebel.
Charles Phillips fortalte 18. Januar, at planen var at "bygge den næste generation af standardapplikationer; at være den første virksomhed til at udvikle en komplet applikationspakke til store og små virksOmheder, der er baseret på standarder."
I dag, næsten tre år senere, venter vi stadig på den første generation af Oracles Fusion Apps.
Hænderne fulde
Men var Oracle for ambitiøs omkring teknologien?
"Forsinkelsen er slet ikke overraskende, når man tænker på, hvad Oracles mål med Fusion Apps er," siger Dwight Davis, chefanalytiker hos Ovum.
"Oracle har hænderne fulde med alt det, de forsøger at få med i Fusion: Det er ikke bare SOA, det er Web 2.0 med integreret business intelligence som et gennemgående element. Det er et klart skift fra at virksomhedens silo-baserede applikationer til et større fokus på end-to-end-arbejdsgange på tværs af modulerne."
Udover de seneste års tekniske komplikationer er der to betydningsfulde direktører, der har forladt virksomheden, hvilket har kastet en mørk skygge over Fusion-projektet.
Direktør for Oracle applications John Wookley gik i oktober 2007, og Jesper Andersen fratrådte sin stilling i sensommeren 2008. Jesper Andersen var kendt internt i virksomheden som 'Mr. Fusion'.
Lovet for meget?
Dwight Davis siger, at Fusion er enormt projekt, fordi det er så ambitiøst og omfangsrigt, og fordi man forsøger at inkludere så mange forskellige teknologier.
Andre analytikere mener, at Oracle måske har lovet for meget.
"Projektet er større, end Oracle troede i første omgang," siger Yvonne Genovese, direktør og analytiker hos Gartner.
Og det at Oracle har opkøbt produktserier fra massevis af leverandører i løbet af årene og ønsker at inkludere de bedste funktioner fra dem alle i Fusion Apps, gør det endnu sværere at få Fusion Apps færdig.
"Det er svært at nå et mål, der konstant ændrer sig," tilføjer hun.
Hvad er problemet egentlig, Larry?
Der har været mange spekulationer om, hvorfor Fusion Apps ikke er kommet på markedet endnu, mest fordi Oracles topledere har været så hemmelighedsfulde omkring produktet i så lang tid.
Og CEO Larry Ellison nævnte det knapt nok ved virksomhedens OpenWorld 2008 i september.
Men Steve Miranda, Oracles direktør for Fusion application development, har fortalt IDG News, at den første Fusion App-pakke måske først kommer i 2010.
"Vi lader de første kunder teste pakken i slutningen af næste år, og vi er meget forsigtige med at komme men en generel lanceringsdato," sagde Steve Miranda under showet.
"Vi vil være sikre på, at applikationerne er vellykkede. Punktum."
Oracales topledere fremhæver, så ofte de kan komme til det, at de har leveret nogle applikationer, der er baseret på den underliggende Fusion-teknologi.
Men det drejer sig kun om et par CRM-relaterede applikationer, såsom Sales Prospector - en slags datamining-applikation til sælgere.
Albert Pang, IDC's chef for enterprise application research, siger, at "forsinkelse" ikke er det rette ord at bruge om Fusion Apps' leveringsproblemer, fordi Oracle har sendt produkter på markedet siden og gør det snart igen.
"Jeg tror, folk opfatter det som en forsinkelse, fordi Oracle har talt om disse Fusion-applikationer siden starten af 2006," siger han.
[b]Hastværk er lastværk
Ifølge Ray Wang, direktør og chefanalytiker hos Forrester Research, skyldes en stor del af forsinkelsen intern kvalitetskontrol og brugertest.
Han siger, at Oracle har fået feedback på live-kode fra helt op til 350 kunder.
Ved OpenWorld fortalte Steve Miranda fra Oracle, at 700 kunder har deltaget i tre års forskning til Fusion Applications, herunder Coca-Cola, FedEx og Target.
Én ting der kan skyldes Oracles langsommelighed er, at der ikke synes at være nogen grund til, at Oracle skulle skynde sig at diske op med en næste generations-applikationspakke til en kundekreds og et marked, der egentlig ikke efterspørger det lige nu.
Albert Pang noterer, at Oracles førsteprioritet lige nu er at få brugere af Oracle E-Business Suite, PeopleSoft Enterprise og JD Edwards Enterprise One til at køre de nyeste versioner.
"Når de først bruger den nyeste version, vil det være nemt for dem at indarbejde Fusion Applications-modulerne i deres nuværende miljø, enten via on-demand eller on-premise, på grund af Fusions sameksistens-princip.
Intet særligt behov
Jim Shephard, underdirektør for research hos AMR Research, siger, at Oracle har indset, at der ikke er noget særligt behov for et næste generations-ERP-system på markedet i øjeblikket, og de fleste af kunderne til de opkøbte PeopleSoft og J.D. Edwards er meget mere interesserede i forbedringer til den eksisterende software end at skifte til et helt nyt produkt.
Derfor er det ikke Oracles første prioritet at sørge for, at Fusion Apps kommer på markedet.
"Jeg tror ikke, der har været nogen bagtanke med Fusions forsinkelse," siger Jim Shepherd.
Dwight Davis fra Ovum mener alligevel ikke, at virksomhedskunderne er klar til Fusion.
"Selvom Oracle udsendte hele pakken i 2009, tvivler jeg på, at markedet ville være klar til at skifte så hurtigt."
Oracle har fået ekstaordinære regnskabsresultater i 2008, især når man tænker på, hvordan økonomien ser ud i øjeblikket.
Og mange kunder klarer sig måske ikke så godt økonomisk som Oracle lige nu - en anden faktor, der måske har fået Oracle til at holde igen med planerne.
Derudover er der heller ingen konkurrencemæssig trussel, der tvinger Oracle til at skynde sig.
"Hvis man ser på, hvad SAP og Microsoft har gang i med deres næste generations-applikationer, kan man ikke sige, at Oracle bliver presset af konkurrenterne til at få Fusion færdig hurtigere," siger Dwight Davis fra Ovum.
Kan Oracle distancere sig fra SAP?
Oracles lancering af Fusion Apps bliver ikke en stor og flot præsentation. Der bliver nærmere tale om en gradvis afsløring af applikationer, for eksempel til projektledelse, business intelligence, HR og supply chain management, lyder det fra Oracles topledelse.
Men flere brancheanalytikere mener, at hvis Oracle lever op til sine løfter med Fusion Apps, kan det ændre hele landskabet for virksomheds-software.
Hvis det lykkes for Oracle, kommer der til at være stor afstand mellem Oracle og SAP på markedet for virksomheds-applikationer, siger Ray Wang fra Forrester.
Albert Pang fra IDC tror, at Fusion Apps' funktion, der giver kunderne mulighed for at køre applikationer både on-premise og in-demand og sameksistens-funktionen (at køre Fusion-applikationer lideløbende med den eksisterende E-Business Suite, PeopleSoft og JDE) bliver banebrydende.
Men andre analytikere er uenige.
Spørgsmål om afkast
Mens Jim Shephard fra AMR mener, at selvom Fusions avancerede funktioner (såsom Web 2.0) og underliggende teknologier (SOA og business proces modeling) vil få stor betydning, vil de ikke være banebrydende, fordi Oracle allerede har en glimrende produktserie, og ERP-markedet ændrer sig ikke så hurtigt.
Yvonne Genovese fra Gartner er heller ikke overbevist.
"Når Fusion engang kommer på markedet, vil det være meget generisk," siger hun.
"Det kan måske skabe noget begejstring i starten, men det bliver svært for kunderne at retfærdiggøre et helt nyt produkt, der ikke giver bedre afkast end deres nuværende løsninger."
Oversat af Mille Bindslev