Viden er en af de bonusser, som eBay får med ved dagens køb af Karsten Rees annonceimperium.
Forretningen omfatter Den Blå Avis, Bilbasen og softwaren Bilinfo. Men bag produkterne står godt 300 medarbejdere, som har en unik viden, lyder det fra eBay.
"I Bilinfo får vi et værktøj, som gør det nemt for forhandlerne at uploade deres ting til de her sites, og det er et værktøj, som vi tror, vi kan bruge mange andre steder i verden," siger Jacob Fonnesbech Acqrou, der er direktør i eBays globale rubrikannonce-forretning.
Med værktøjet Bilinfo kan bilforhandlerne lægge deres tilbud ud på Bilbasen.dk, som eBay også overtager med dagens køb. I forvejen har eBay motorforretninger i de fleste af de 22 lande, hvor eBay driver annonceforretning. Og Jacob Fonnesbech Acqrou antyder, at dele af det danske koncept skal vokse i andre lande.
"Det kunne man meget vel forestille sig," griner Jacob Fonnesbech Acqrou.
Hvilke lande ligger lige for?
"Vi har jo en motorforretning i næste alle de lande, vi er i. Så det er et spørgsmål om at prioritere, hvor det her passer bedst hen over tid. Og det er en proces, vi skal igennem med de lokale teams, men nu skal vi lige have et glas champagne," siger eBay-direktøren.
Udveksler erfaringer globalt
Jacob Fonnesbech Acqrou understreger, at der generelt i Karsten Rees nu tidligere forretning ligger en stor mængde ekspertviden, som eBay-medarbejdere verden over kan drage nytte af.
"Vi er globalt ret gode til at udveksle viden mellem vores virksomheder, og her vil Den Blå Avis indgå ligesom alle andre i porteføljen med hensyn til at udveksle viden og lære af andre virksomheder. Det er sådan,vi gør vores virksomheder mere værd," siger han.
Det er dog ikke kun online-forretningen, som eBay ser potentiale i. Avisen, der startede det hele, har også givet mange af medarbejderne hos Den Blå Avis en god forståelse for, hvordan annoncemarkedet på print fungerer.
"Vi får 300 medarbejdere, som har været her i utrolig mange år, og vi får muligheden for at lære af et team, som ved alt om at drive om printaviser, og det vil vi gerne lære mere til - specielt i lande som Kina og Indien, hvor det er et meget større marked," fortæller Jacob Fonnesbech Acqrou til Computerworld.
Internationale karrieremuligheder
Udviklerne hos Den Blå Avis, Bilbasen og Bilinfo får nu også helt nye muligheder for at gøre karriere i udlandet, selvom de forbliver i samme organisation.
"Det betyder selvfølgelig også, at der er gode karrieremuligheder for medarbejderne, som skulle have lyst til det. Vi har virksomheder i mange lande, og vi har god tradition for at udveksle folk mellem landene," fortæller eBay-direktøren.
Omkring en million brugere besøger dba.dk hver måned.