Computerworld News Service: Leverandør af sikkerhedssoftware McAfee har indgået aftale om at købe netværksspecialisten Secure Computing for omkring 2.355 millioner kroner (465 millioner dollar).
Blandt Secure Computings produkter finder man Webwasher, der er et værktøj til at filtrere virksomheders webtrafik, Ironmail, der giver krypterede mail-servere, Sidewinder, som er virksomhedens serie af firewalls samt SnapGear VPN-produkter til virtuelle private netværk.
Med dette opkøb håber McAfee at udvide sin 'security-as-a-service'-portefølje og at sælge flere produkter og tjenester til Secure Computings 22.000 kunder på verdensplan.
Med sine eksisterende netværkssikkerhedstjenester, forventer virksomheden, at dens samlede årlige salg af netværkssikkerhed stiger til omkring 2.533 millioner kroner. McAfees årsomsætning fra alle produktlinjer løber samlet op i 6,6 milliarder kroner.
Opkøbet vil fordoble McAfees omsætning fra netværkssikkerhed, ifølge Chris Kenworthy, virksomhedens senior vice president for den globale markedsføring.
McAfee har til hensigt at gøre Secure Computing til en del af sit forretningsområde for netværkssikkerhed, der er under ledelse af Dan Ryan. Virksomhederne forventer at lukke aftalen omkring slutningen af fjerde kvartal afhængig af godkendelse fra aktionærer og myndigheder.
Indtil da er det ikke muligt at tegne detaljerede planer for integreringen af de to virksomheders forretninger og produkter, ifølge Kenworthy.
Men ifølge Kenworthy er der dog et område, som McAfee vil give sig i kast med med det samme, og det er oprettelsen af en integreret administrationskonsol til de to virksomheders netværkssikkerhedsprodukter, på samme måde som McAfee tilbyder integreret administration af sine slutpunktssikkerheds- og databeskyttelsesprodukter gennem sin ePolicy Orchestrator-konsol.
Hamstrer virksomheder
Ligesom andre virksomheder i denne sektor har McAfee haft travlt med at opkøbe andre produkter til sin portefølje. I august meddelte virksomheden opkøbet af Reconnex, en leverandør af risikostyringsværktøjer, for 233 millioner kroner.
Sidste år var det krypterings- og adgangskontrol-leverandøren SafeBoot, der blev opkøbt for 1.772 millioner kroner (350 mio. USD), og i 2006 købte McAfee den israelske databeskyttelsesvirksomhed Onigma for 101 millioner kroner.
"McAfees strategi er at blive eneleverandør til organisationers sikkerhedsbehov," siger Chris Kenworthy.
McAfee kan foretage opkøb for at kunne give sine kunder værktøjer til at håndtere nye trusler - men disse kunne lige så vel udvikles internt eller gennem partnersamarbejder, ifølge Chris Kenworthy.
En ting er sikkert: Fremtidige opkøb vil forblive fast forankret i domænet for it-sikkerhed og risikostyring. "Vi er fokuserede. Vi laver ikke computerspil. Og vi laver heller ikke storagesystemer," udtaler Chris Kenworthy.
Oversat af Thomas Bøndergaard