Artikel top billede

IT- og Telestyrelsen afviser kritik af udlandstakster

En ny rapport fra IT- og Telestyrelsen fastslår, at danske mobilselskaber tager en rimelig pris, når brugerne ringer til udlandet fra deres mobil i Danmark.

Et mobilopkald til udlandet koster mere end et opkald fra Randers til Køge. Det ved mobilkunderne. Men er prisen urimelig?

Det spørgsmål ønskede videnskabsminister Helge Sander (V) besvaret tilbage i juni. Derfor bad han IT- og Telestyrelsen undersøge, hvordan prisniveauet lå på opkald fra danske mobiler til udenlandske numre. Såvel fastnet som mobil.

Nu er IT- og Telestyrelsen kommet med deres svar, og de afviser behovet for at regulere priserne.

Et opkald fra en dansk mobil til en mobil i England koster mellem 2,25 og 5,75 kroner alt efter udbyder. Styrelsen henviser derudover til, at den maksimale pris for et mobilopkald fra udlandet til Danmark med en dansk mobil var EU-fastsat til 4,29 kroner per 1. juli. Et såkaldt roaming-opkald.

"Sammenholdes dette med de ovenfor anførte priser for at ringe fra Danmark til disse lande, er mobiludbydernes priser for opkald fra Danmark til eksempelvis England ikke urimelige høje," lyder det i rapporten.

Intet behov for prisregulering

IT- og Telestyrelsen fremhæver også i deres rapport, at konkurrencen på det danske marked er så stærk, at styrelsen ikke har hjemmel til at gennemføre en regulering af forbrugerpriserne.

"IT- og Telestyrelsen finder, at forudsætningen for regulering på detailniveau ikke er til stede, da der næppe vil være et tilstrækkeligt grundlag til at udpege én mobiludbyder med stærk markedsposition med henblik på eventuelt at regulere detailprisen, idet mobiludbydernes markedsandele vurderes at være forholdsvis jævnt fordelt," skriver styrelsen.

TDC er den største spiller på det danske marked med 32 procent, mens Sonofon og Telia følger efter med omkring 19 procent hver. Dertil kommer der en række mindre udbydere. IT- og Telestyrelsen vurderer derfor, at forbrugerne har mulighed for at skifte, hvis de finder prisen for høj.

"Idet slutbrugerpriserne generelt varierer udbyderne imellem, vil den enkelte slutbruger som udgangspunkt altid vil have mulighed for at skifte til en anden mobiludbyder, såfremt slutbrugeren vurderer, at prisen for at foretage et opkald eller sende en sms/mms til udlandet er for høj," står der i rapporten.

Se priserne hos de forskellige udbydere her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere