Taletid og sms.
Det er to af de slagmarker, hvor mobilselskaberne udkæmper blodige slag. Nu er turen måske kommet til datatrafik.
Telia har nemlig lige lanceret en ny datapakke til kunderne under navnet 'Fri Surf'. For 59 kroner om måneden kan selskabets mobilkunder surfe frit - i hvert fald indtil de runder 300 megabyte.
"Vi er spændte på, hvordan konkurrenterne reagerer på det. Det her er et væsentligt skud nedad i prisen i forhold til, hvad der findes på markedet lige nu," siger pressechef Rune Fick Hansen fra Telia.
Hos konkurrenten Sonofon tager pressechef Peter Glüsing udspillet med ro.
I øjeblikket har firmaet en pakke, hvor brugerne kan få ubegrænset datatrafik for 10 kroner per dag.
Trafikken skal dog ske igennem firmaets egen WAP-portal, E-go. Sonofon afventer, inden der kommer et modspil fra teleselskabets side.
"Vi kigger løbende på de andres tilbud, men det er ikke sådan, at vi fem minutter efter går ud og byder under eller over. Sådan fungerer det ikke. Det er en længere proces, som vi har med at gøre," siger pressechef Peter Glüsing, der ikke er overrasket over Telias pakke.
Lavprisselskabet BiBoB slår hårdt på prisen per megabyte frem for en fast pris igennem en flatrate-pakke. Her er der ingen panik oven på Telias tilbud, forsikrer firmaets direktør.
"Havde man derimod lanceret en meget billig megabyte-pris, som trak vand i øjnene, så ville jeg opfatte det som en eskalering af en priskrig. På data ser jeg ikke nogen priskrig," siger administrerende direktør Frank Rasmussen, BiBoB.
Frit forbrug - men med loft
Telia strikker 'Fri Surf' sådan sammen, at kunderne frit kan bruge det inden for de første 300 megabyte om måneden.
Runder kunden de 300 megabyte, vil selskabets teknikere undersøge, om der er tale om et for massivt brug, der hæmmer hastigheden for andre brugere. I så fald vil selskabet kontakte kunden. Derfor er der ikke helt tale om ubegrænset forbrug.
BiBoB's administrerende direktør, Frank Rasmussen, undrer sig lidt over, at grænsen går ved 300 megabyte.
Han mener, at tilbuddet enten burde henvende sig til dem, der ønsker et forbrug langt over de 300 megabyte eller den anden gruppe, som primært bruger datatrafikken til mails.
"Det er et produkt, som lægger sig lidt underligt. Jeg ser det mere som en reklamesøjle end et produkt, som nogen kunder umiddelbart vil få glæde af," siger Frank Rasmussen
Selskabet BiBoB reklamerer med, at det har den laveste pris per megabyte. Prisen lyder på en krone stykket.
"Vores erfaring er, at de fleste kunder ikke bruger ret meget datatrafik. Med et brugsmønster med mail bruger man ikke særlig mange megabytes, og så er prisen per megabyte høj med datapakken fra Telia," siger Frank Rasmussen fra BiBob.
Forudser slagmark på flatrate
Fremtidens slagmark er dog flatrate frem for forbrugsafregnede priser, vurderer Rune Fick Hansen fra Telia.
Han mener, at de fleste kunder er interesserede i faste priser for deres forbrug.
"Vi tror på, at vi kommer til at se en priskrig på flere og flere flatrate-produkter frem for per megabyte. Det var det samme, vi så på bredbåndsmarkedet. Der var i begyndelsen en kamp for at få prisen per megabyte ned, men så kom flatrate-produkterne, og så var alle pludselig ovre på flatrate. Det er også det, vi kommer til at se på mobilt bredbånd," siger Rune Fick Hansen.
Mens Telia slår på flatrate og BiBoB fremhæver prisen per megabyte, er det usikkert, hvilken model Sonofon ender med, når de er klar med et modtræk.
"Konkurrencen, som Telia kommer med, byder vi altid velkommen. Vi er der for kunderne, og så må vi evaluere de produkter, vi har, for at finde kundernes behov," siger Peter Glüsing, som ikke ønsker at kalde Telias datapakke for en krigserklæring.