I dag er det kun i Telia-butikkerne, at de danske mobilkunder har adgang til Apples meget omtalte iPhone.
Sådan har det været siden den danske lancering i juli. Men selvom der ikke har været nyt om andre forhandlere, er nok kun et spørgsmål om tid, før Telia får iPhone-konkurrenter.
"Jeg tror, at eksklusiviteten forsvinder på sigt, fordi Apple bliver nødt distribuere bredt for at fastholde volumen. Apple rider lige nu på en nyhedsbølge, hvor telefonen stadig er ny og hot, men der kommer andre produkter på markedet, og så bliver den alt andet end ny," vurderer teleanalytiker John Strand fra Strand Consult.
Hos Telia, som har indgået aftalen med Apple, er alt stadig præget af hemmelighedskræmmeri. Ikke et ord er sluppet ud om aftalen. Heller ikke til pressechefen, lyder det.
"Faktisk er det så nemt, at jeg ikke kan se aftalen - og jeg må heller ikke. Derfor ved jeg ikke, hvad eksklusivaftalen går ud på, hvis ellers der er en," siger Telia-pressechef Rune Fick Hansen.
Andre udbydere står klar
Mens Telia allerede sælger telefonen i selskabets forretninger, må konkurrenterne TDC og Sonofon se til fra sidelinjen. Begge mobiludbydere står klar i kulissen, hvis muligheden byder sig.
"TDC er stadigvæk interesseret i iPhone, men der er ikke nogen aktuelle planer eller forhandlinger med Apple," siger pressemedarbejder Per M. E. Christiansen fra TDC.
Sonofon oplyser over for Computerworld, at de stadig finder telefonen interessant, men virksomheden ønsker ikke at komme med en dato. Dog understreger virksomheden, at det er et spørgsmål om tid, inden telefonen også er i deres portefølje.
Salgstal er hemmelige
Ifølge Telias svenske afdeling var iPhone i august den mest solgte telefon i firmaets svenske forretninger, skriver di.se. Men salgstallene fra de danske Telia-forhandlere er hemmelige. Også selvom mobilselskabet ligger inde med tallene.
"Dem må vi ikke oplyse. Apple vil hellere have, at de kun oplyser det samlede tal for hele verden," siger Rune Fick Hansen.
Flere gange har Telia oplyst, at mobiltelefonerne var udsolgt i butikkerne. Virksomheden afviser, at der bliver købt ind i mindre antal for at fastholde en eksklusivitet omkring produktet.
"Nej, det ville nok ikke være rigtigt fornuftigt. Det ville skabe en masse larm i vores kundeservice og butikker," fortæller Rune Fick Hansen.
Apples forretningsmodel skræmmer
Lanceringen af telefonen skiller sig ud fra tidligere tilfælde. Denne gang har mobilproducenten krav om, hvem der har lov til at bruge telefonen. På den måde sikrer Apple en vis kontrol med produktet.
"Apple vil gerne gøre det til et eksklusivt produkt, og for det andet sælger Apple telefonen til operatøren med en forretningsmodel, hvor operatøren betaler en procentdel tilbage til Apple i forhold til kundens omsætning. Den kan derfor ikke bare smides igennem en almindelig grossist, som man plejer," siger teleanalytiker John Strand.
Netop den model kan også skræmme interesserede væk. Mobilfirmaet BiBoB, der lejer sig ind på de andre operatørers netværk, ser ikke den nuværende forretningsmodel mellem Apple og teleudbyder som interessant.
"I og med Apple går ind og tager en del af netværksindtægterne, så er det typisk netværksoperatørerne, der er deres fokusgruppe og ikke virksomheder som os," siger administrerende direktør Frank Rasmussen fra mobilselskabet BiBoB.
Han tilføjer, at firmaet ikke har haft nogen dialog med Apple.