Grøn it er på dagsordenen og indgår i 54 procent af it-virksomhedernes forretningsstrategi.
Det viser It-vækstbarometeret 2008 , som Deloitte udarbejder i forbindelse med, at Computerworld i næste måned kårer Danmarks bedste it-virksomhed i Top 100-magasinet.
Deloitte har spurgt mere end 300 it-direktører om deres strategiske udfordringer og forventninger til vækst og en række andre forhold.
"Jo større virksomheden er, jo mere fokus er der på grøn it," siger Kim Gerner, leder af Deloittes division for teknologi , medier og tele.
I de helt små virksomheder med under 10 ansatte indgår grøn it i forretningsstrategien for 46 procent.
I de større virksomheder med mere end 200 ansatte er tallet helt oppe på 79 procent.
Vil forsvare brand
Hos ITEK under Dansk Industri nikker man genkendende til tallene.
"Vores erfaringer viser, at de mest interesserede i CSR er store virksomheder, som har et brand, og som ønsker at beskytte dette brand mod negativ omtale," siger direktør Tom Togsverd fra ITEK.
Han forklarer, at de store virksomheder - der typisk har brand-værdien - fører an i fokus på intelligent energi.
"Vi råder imidlertid alle til at interessere sig for emnet, samt at gøre noget konkret ved det: Fordi vore kunder før eller siden vil kræve det - sådan som vi har set, at store indkøbere som Walmart med flere allerede gør det," siger han.
Tom Togsverd understreger derudover, at energibesparelser går hånd i hånd med sparede driftsudgifter.
"Derfor er det almindelig sund fornuft både at spare på kronerne og på energien," siger direktøren.
Rådgivning på vej
Til Computerworld store kåringsshow af Danmarks bedste it-virksomheder vil der blive holdt et oplæg om hvordan man tager grøn it til sig.
Også ITEK står snart klar med en vejledning til alle Dansk Industris 12.000 medlemsvirksomheder om, hvordan de ved intelligent energi kan reducere energiforbruget og omkostningerne.
"Det er sund økonomi og samtidig god opførsel i forhold til vort klima," siger Tom Togsverd.