Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Her er fem håbløse fejl i din kravspecifikation

It-Akademiet: Professor fra IT-Universitetet fortæller her om fem typiske fejl i kravspecifikationer. Læs hvad du som it-chef bør tjekke din kravspecifikation for.

Kravspecifikationen er bindeled mellem kunde og leverandør - går det galt her, kan hele projekter kuldsejle.

Derfor bør du omhyggeligt gennemgå din kravspecifikation for en række typiske faldgruber, anbefaler professor Søren Lauesen fra IT-Universitet i København.

En klassisk fejl er, at specifikationen enten er for løsningsfokuseret eller forretningsfokuseret.

"De kan være for løsningsorienterede, så der højst er en enkelt leverandør, der kan opfylde dem; de kan være så forretningsorienterede, at leverandøren ikke kan påtage sig ansvaret for dem; eller de kan gøre det svært at sammenligne leverandørernes tilbud," siger Søren Lauesen.

Eller også er kravspecifikationerne simpelthen for uklare og upræcise, forklarer Søren Lauesen.

"Det vil sige, at man ikke kan afgøre, om kravene er opfyldt," siger han.

Problemet består altså i, at man ikke kan dokumentere, om kravene er indfriet.

Støt forretningen

Et nok så væsentligt punkt at have sig for øje er, at kravene skal støtte de formål, man har med systemet. Skønt det måske lyder ligetil, er det ikke altid tilfældet i praksis.

"Selvom kunden får opfyldt kravene, bliver de egentlige behov og forretningsmæssige mål ikke nået," siger professoren.

Et andet problem kan opstå, hvis kravene i for høj grad understøtter eksisterende arbejdsgange.

"Så bliver der ikke plads til nytænkning eller kreativ udnyttelse af de systemer, der kan tilbydes," siger Søren Lausen.

Lad være med at udskyde

Til sidst advarer professoren mod at skubbe det vanskelige i processen.

Han forklarer, at store dele af funktionaliteten typisk leveres tidligt, og kunden tager dele af systemet i brug.

"De vanskelige ting udskydes til senere. Det viser sig til sidst, at leverandøren ikke kan levere disse vanskelige ting, men på grund af det fremskredne tidspunkt bliver kunden nødt til at acceptere systemet alligevel," siger Søren Lausen.

Fem farlige fejl ved kravspecifikationer

Her følger fem farlige fejl ved kravsspecifikationer:

1.
Kravene er på et forkert behovsniveau - for løsnings- eller forrretningsfokuserede.

2.
Kravene er for upræcise til, at man kan verificere dem.

3.
Kravene afspejler ikke de formål, som man har med systemet.

4.
Kravene afspejler i for høj grad de eksisterende arbejdsgange.

5.
Man udskyder de vanskelige ting til sidst.




IT-JOB

Frode Laursen A/S

IT Supporter

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

Sr. Test Analyst
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere