IBM har længe arbejdet for at gøre Microsoft-frie computere til et attraktivt alternativ for både private og virksomheder.
IBM har eksempelvis lanceret en gratis software-pakke kaldet Open Collaboration Client Solution, der blandt andet indeholder Lotus-produkterne Notes, Symphony og Sametime.
Herudover har IBM netop indgået partnerskab med verdens tre førende Linux-distributører, Canonical, der står bag Ubuntu, Novell og Red Hat, for at ramme Microsoft på et af selskabets mest lukrative forretningsområder, den præinstallerede software på pc'er.
Nu mangler IBM så kun støtte fra en pc-leverandør, der vil sælge maskiner med softwarepakken installeret, og det kan med stor sandsynlighed blive en af markedets tungeste drenge, der bider på den krog.
Lenovo som løftestang
Uafhængigt af hinanden siger både Information Week og ITPro, at der er igangværende forhandlinger mellem IBM og den kinesiske leverandør Lenovo om at markedsføre pc'er til både private og virksomheder med både Linux og IBM-pakken forhåndsinstalleret. Det skriver digi.no.
IBM's pressechef i Danmark, Carsten Grønning, har ingen kommentar til den konkrete sag men siger, at "IBM forventer snart at annoncere, hvem vi samarbejder med, der vil blive tale om en blanding af såvel store og mindre hardware-partnere."
Med en markedsandel på godt otte procent af det globale pc-marked og ikke mindst et hurtigt ekspanderende hjemmemarked, kan Lenovo dog betyde et vigtigt spring fremad for både IBM og Linux-producenterne.
Lenovo har netop annonceret at firmaet også vil lancere en ultrabærbar computer, og den vil formentlig komme i både en Linux-baseret og i en Windows-udgave, som det også er tilfældet med Asus eeePC.