Der var lagt op til den helt store fest, da Apples karismatiske CEO, Steve Jobs, tilbage i juli stod på scenen i San Francisco foran et forventningsfuldt publikum.
Han havde lanceret en ny og billigere generation af den populære iPhone, og salen klappede taktfast i hænderne.
Klapsalver har der dog ikke været mange af på det seneste. I hvert fald ikke af andre end den ironisk overbærende slags.
For introduktionen af et andet nyt produkt, der under mindre fanfare blev lanceret på samme tid, MobileMe, er langt fra forløbet så problemfrit, som Apple kunne have ønsket sig.
Skulle holde styr på dit liv
Servicen var tænkt som en smart måde at holde styr på informationer på tværs af Apples forskellige platforme.
MobileMe fungerer ved at synkronisere udvalgte programmer på enten Mac eller PC med Apples servere.
Når de er synkroniseret, kan de tilgås igennem nogle særligt udviklede web-applikationer, så man i princippet har sit skrivebord på nettet.
MobileMe skulle altså for eksempel sørge for at synkronisere mails, kalendere og adresser mellem Macs og iPhones. Men indtil videre har det mest lykkedes Apple at smide det væk.
Mange nye brugere rapporterede, at de ikke kunne komme til at synkronisere ordentligt, andre at det slet ikke lykkedes dem at få adgang til servicen.
Apple var imidlertid hurtigt ude og anerkende problemet, og de første brugere, der meldte om fejl, fik et tilbud om en gratis 30-dages forlængelse af deres MobileMe-medlemskab. Så langt, så godt.
Men hermed var Apples problemer ikke slut.
Smed mails væk
For da det rent faktisk lykkedes brugerne at logge ind på tjenesten, begyndte andre alvorligere problemer at dukke op.
Nu begyndte brugere nemlig at miste deres mails. Hvis de da overhovedet kunne logge på mailen.
Apple har senere været i stand til at redde de fleste mails, men har samtidig meldt ud, at omkring 1 procent af deres MobileMe-kunder var uden mail i op til 10 dage.
Ikke just den start, hverken brugere eller Apple havde ventet.
Steve Jobs: Undskyld
I mandags tog Apple-chefen så bladet fra munden. Han erkendte i en intern mail til Apples ansatte, at introduktionen af MobileMe ikke var forløbet tilfredsstillende.
"MobileMe har simpelthen ikke levet op til Apples standarder. Det står klart, at det havde brug for mere tid og flere tests," skriver han.
I samme mail vedkender han sig samtidig ansvaret og forklarer, at det var en fejl at lancere online-tjenesten samtidig med den nye iPhone 3G, en ny iPhone-firmware og den nye AppStore, der sælger programmer til telefonen.
"Vi havde alle mere end rigeligt at lave, og MobileMe kunne sagtens være udskudt uden konsekvenser."
I mailen slutter Steve Jobs af med at pointere vigtigheden af, at Apple lærer af sine fejl.
"Lanceringen af MobileMe har tydeligt vist, at vi endnu har mere at lære om online-tjenester. Og lære det vil vi. Visionerne for MobileMe er både spændende og ambitiøse, og vi skal presse på for at gøre det til en service, som vi alle kan være stolte af, når året er omme," afslutter Steve Jobs sin mail til Apples medarbejdere.