Hvis biler bare kunne tale med hinanden, ville vi nok sjældent se bilulykker. Det er ideen bag EU-projektet Den intelligente bil.
Projektets mål er, at biler gennem smarte it-systemer skal kunne kommunikere og få oplysninger fra sendere i vejen og andre køretøjer. Nu har EU-kommissionen besluttet, at en del af radiospektret skal reserveres til intelligent køretøjs-kommunikation. Det er 30 MHz spektrum på 5,9 gigahertz-båndet, som reserveres til bilerne.
Når systemerne bliver klar, regner kommissionen med, at de kan forebygge mange ulykker og samtidig styre trafikken bedre, så trafikpropper og kødannelse undgås.
Ifølge EU-kommissionen døde 42.000 mennesker forrige år i den europæiske trafik, 1,6 millioner blev kvæstet og europæerne holdt hver dag i kø så mange steder, at det tilsammen ville være en strækning på 7.500 kilometer.
Ud over de menneskelige konsekvenser af ulykkerne, er der også betragtelige økonomiske fordele forbundet med mere sikker og intelligent trafikstyring.
EU-kommissionen har tidligere regnet ud, at de daglige bilkøer i unionen koster op mod 375 milliarder kroner om året.
Anbefalet i Danmark
Initiativet fra kommissionen er også en opfordring til virksomheder og regeringerne om at sætte gang i udbygningen af den infrastruktur, som skal rulles ud, før systemerne vil have nogen effekt.
Bilproducenter skal installere elektronik, og vejmyndigheder skal opsætte sendere og modtagere i vejsiderne.
I december sidste år anbefalede infrastrukturkommissionen i Danmark, at regeringen skal satse på intelligente systemer også til automatisk begrænsning af farten.
Trafikminister Carina Christensen afviste i foråret kritik af, at den danske udvikling går for langsomt. Tværtimod konstaterede ministeren, at mange af ideerne er på vej til at blive ført ud i livet.