På langt de fleste sociale netværk á la Facebook og MySpace er kvinderne i overtal. Det konstaterer en undersøgelse fra det amerikanske netanalyseselskab Rapleaf.
Undersøgelsen ser på aldersammensætning og køn for en række sociale netværk, og undersøgelsens datagrundlag omfatter op mod 50 millioner personer, skriver Digi.no.
Aldersgruppen 18-24 år er størst på Facebook, med cirka 1,7 millioner kvinder mod i underkanten af en million mænd. Den samme aldersgruppe dominerer på MySpace med syv millioner kvinder og godt fem millioner mænd.
LinkedIn er undtagelsen
LinkedIn er en af undtagelserne, som har flest mandlige brugere. På LinkedIn, der er et meget erhvervsorienteret site, er brugerne også generelt lidt ældre. Aldersgruppen 25-34 år er klart størst blandt brugerne af forretningsnetværket.
Tallene for fototjenesten Flickr viser, at voksne mænd er mere interesseret i at dele billeder på nettet, men totalt set for alle alderstrin er der også flest kvinder her.
Blandt undersøgelsens konklusioner er, at piger og kvinder i aldersgruppen 14-24 dominerer de sociale nettjenester. Pigerne har flere venner end drenge og mænd på samme alderstrin.
Til gengæld er mænd over 35 mere aktive og har flere venner end kvinder på samme alder. I gennemsnit har en bruger af sociale netværk ifølge Rapleafs undersøgelse mellem to og 25 venner.