Tilbage til artiklen: Fem gode råd til at få datacenter-projektet til at køre.
Et område, som projektlederen skal være særligt opmærksom på, er leverandørerne. De har masser af muligheder for at spænde ben for en, så man skal være over dem.
SOEST's forsendelsesoplevelse med APC er et godt eksempel.
Mængden af udstyr, APC sendte til projektet var rystende. Man endte med at bruge en hel 40-fods container truck til at levere varerne - og den var fyldt til randen.
Det er ikke noget, man bare lige gør - det bliver sendt med en anden leverandør end APC. Og det var her, problemerne begyndte.
SOEST troede selvfølgelig på APC's melding om, at forsendelsen var undervejs som anvist - og APC havde leverandørens ord for det.
Men det viste sig, at SOEST's udstyr var blevet bestilt og dermed afsendt senere, end man troede.
Det blev et problem omkring samme tidspunkt, som vi fandt ud af, at køle-kondensatorerne skulle vejr-imprægneres.
Projektets deadline kun var to uger væk, så det var et stort problem at putte en ekstra uge til imprægneringen ind i tidsplanen.
Men da APC forsøgte at finde varerne i leverandørens register for at se, om man enten kunne standse leveringen af kondensatorne, så APC kunne coate dem, eller fremskynde den, så man ikke ville komme i så stor tidsnød, kunne leverandøren ikke sige, præcis hvor varerne befandt sig.
Man kunne ikke engang få dem til at prioritere SOEST's container, så den kunne blive sat af på havnen tidligt mandag morgen.
Man endte med at være nødt til at ændre projektets deadline.
Det kan være en pine at holde styr på leverandørenes forsendelsesproces, men det kan betale sig.
En anden vigtig del af at være på vagt over for leverandørerne er at holde styr på bestillingen af udstyr.
Her var SOEST ikke forsigtig nok. Man skal ikke bare afgive ordren, kaste et hurtigt blik på PO'en og antage, at firmaet sender det, man har bestilt.
Det gjorde SOEST, og det var en stor fejl. Selv de bedste leverandører med de bedste intentioner kan lave kritiske fejl, når de behandler en ordre.
Problemerne med et projekt har måske forskellige årsager, men i en branche, der udvikler sig så hurtigt som denne, kan virksomheder gå nedenom og hjem, ændre kurs eller blive opkøbt på en weekend og dermed efterlade sine kunder med håret i postkassen, når ordrer forsvinder ud i den blå luft.
Så man må altid regne med, at der går noget galt med ordrer og forsendelser.
Man skal tage høje for overraskelser i planlægningen ved at komme i gang så hurtigt som muligt og afsætte tid til uventede forsinkelser i planen.
Tilbage til artiklen: Fem gode råd til at få datacenter-projektet til at køre.