It-selskabet BEC deltager i Roskilde Festival for andet år i træk, fordi der kan scores kreative it-folk fra Roskilde og omegn samt points på medarbejder-tilfredsheden.
Selskabet stiller med 50 computere, 70 frivillige medarbejdere samt koner og kærester, der alle benytter nogle feriedage på at stå i de tre internet-caféer, som BEC fører sig frem med på årets festival.
"Vi har ikke problemer med at få fat i folk, men vi søger stadig. At vi så gør det på en lidt utraditionel måde, siger forhåbentligt bare noget om firmaet," fortæller BEC´s kommunikationsdirektør, Tom Espensen, til Computerworld ved selskabets ene internet-café i det østlige camping-område, inden han bliver afbrudt for at svare på et spørgsmål fra en festivalgæst om lønniveuaet i firmaet.
Tegneserie-firma
Cafeen er propfuld, og der er en 10 meter lang kø uden for.
Cafévæggene er prydet af selskabets tegneserie-striber med fiktive arketyper om autentiske hverdagssituationer i BEC.
Striberne er også blevet hustandsomdelt til 150.000 postkasser i Roskilde og omegn og ligeledes benyttet til at rekruttere nye hænder og hoveder til Roskilde-firmaet.
"Vi har medarbejdere, der bliver hængt lidt ud i tegneserien, men det er med et selvironisk glimt i øjet, der igen gerne skulle være med til at vise, hvilken type virksomhed vi er," forklarer Tom Espensen.
Og det har virket helt efter hensigten.
Tom Espensen fortæller, at BEC har modtaget 2.000 ansøgninger efter tegneserierne blev hustandsomdelt i november 2007 og ansat 250 personer i selskabet med knapt 1.000 ansatte inden for det seneste år.
"Vi mærker slet ikke noget til rekrutteringskrisen i vores firma, og har en meget lav afgang i prøvetiden, fordi folk allerede kender til firma-kulturen, inden de bliver ansat," fastslår Tom Espensen.
Uvis effekt på festivalen
BEC kan dog ikke helt sætte kroner og ører på, hvor meget festival-brandingen bidrager med på hverken bundlinje eller på medarbejder-antallet.
De fleste kender BEC
"Vi kender ikke helt effekten af vores festival-indsats, men den skal også ses som en del af den brede branding-satsning, hvor vi gerne vil gøre opmærksomme på vores navn" siger Tom Espensen.
En hurtig rundspørge blandt cafeens surfende festival-gængere afslører, at alle vidste, at det er BEC, der står for caféen.
Ingen kendte dog firmaet i forvejen eller, hvad det står for. En ung herre fra Odense med øjne så røde som to dåser flåede tomater troede, at BEC var internetudbydere, fordi firmaet har en internet-café.
På hjemmebanen i Roskilde er snakken en lidt anden.
Tom Espensen fortæller, at der ifølge en undersøgelse fra analyseinstituttet Catinét er 73 procent af Roskilde-borgerne, der kender BEC.
"Den slags er meget vigtigt for os, fordi det er folk fra Roskilde og omegn, der måske en dag skal arbejde hos os på et tidspunkt," siger Tom Espensen.
Noget at være sammen om
Udover at festivalen fungerer som ekstern branding og medarbejder-rekruttering, er det vigtigt for BEC, at medarbejderne hygger sig.
"Roskilde Festival giver os jo virkelig noget at være sammen om, og den store frivillige arbejdskraft vidner noget om interessen i festivalen," siger Tom Espensen og forklarer, at der har været rift om billetterne.
Selskabet betaler mad og drikke til sine frivillige, der har tre vagter i løbet af ugen.
Tilmeldingen til festivalen er derimod gratis.