Serverrum skal køles, men hvor svært kan det være i Nordvestgrønland, 1.500 km fra Nordpolen, hvor der altid er dejlig koldt?
Rimelig svært er svaret. I de ekstreme kuldegrader, der ofte ligger på 50 minusgrader, er udfordringen med at køle serverne korrekt endnu større.
Det kan serverrumsspecialisterne i den jyske virksomhed, Inservio, tale med om.
Her er de netop ved at færdiggøre leveringen af to styk plug-and-play serverrum til Thule Air Base, der skal sørge for, at it-udstyret fungerer i det voldsomme klima.
Serverrummene er bygget i to 20-fods containere, der har undergået en radikal forvandling for at kunne klare forholdene på flyvestationen, som benyttes af det amerikanske luftvåben.
Varme, ikke køle
Containerne er forstærket og special-isolerede.
De er brand-, vand-, gas- og støvsikre, og er forsynet med to uafhængige temperatur- og strømsystemer, der sikrer, at it-udstyret fungerer, også når det blæser 67 meter i sekundet og containerne er dækket af sne.
Inservio er til daglig optaget af at spare strøm ved at finde de mest hensigtsmæssige måder at køle serverne på. I dette tilfælde har strømbesparelse ikke været et emne.
Man kan ikke benytte frikøling, når det er så koldt udenfor, så de grønne løsninger må vente til en anden gang.
”Vi er nødt til at varme luften op i stedet for at køle den, og på grund af temperatursvingninger og den ekstremt lave luftfugtighed deroppe, er rummene udstyret med et avanceret fugtstyringsudstyr,” siger Christian Laursen, administrerende direktør i Inservio.
Toiletter og serverrum
De to serverrumscontainere vejer fire tons hver og er solgt for 1,2 millioner kroner stykket.
Inservio regner dog ikke med at tjene penge på projektet.
”Det har taget siden januar at bygge, så det bliver ikke en overskudsforretning. Men det er en spændende opgave, som vi har lært meget af,” siger Christian Laursen.
Køberen er Greenland Contractors, der har ansvaret for den daglige drift af Thule Airbase, fra toiletter over landingsbane til serverum.
Greenland Contractors er en driftsorganisation ejet af entreprenørselskabet MT Højgaard og Inuit Service Company.
Afsted til tiden
Luftbasen i Thule er også militært område, hvor man ikke bare lige får lov at komme ind.
Greenland Contractors sendte også deres egen elektriker til Danmark, som brugte to måneder på at lave væsentlige dele af el-arbejdet i containerne.
”De skal kunne lave det hele selv deroppe, for man ringer ikke bare efter en elektriker, hvis der er noget galt,” siger Christian Laursen.
De to containere er stort set færdige og afleveres til køber om en måneds tid, for at blive sejlet til Nordøstgrønland.
Brudte tidsplaner er ikke en mulighed.
”Der er kun åbent for sejlads i det område i cirka 10 uger om året. Det er for dyrt at flyve dem derop, så containerne kommer af sted til tiden,” siger Christian Laursen.