De mest almindelige fejltrin

Tilbage til artiklen: Syv vigtige ting i tacklingen af lifecycle managementurl]

Hvad er de mest almindelige fejltrin, virksomheder begår?

Hertil svarer Vanderveldt, at "et fejltrin er mangel på ejerskabsfornemmelse, det vil sige, om der er nogen, der tager ansvar for at påbegynde det."

Desuden er det mangel på vedligeholdelse af programmet, for hvis man ikke vedligeholder det, begynder ting at skride ud.

Det inkluderer politikker og procedurer, hvor folk for eksempel ikke oplyser nyansatte om retningslinjer ved brug af computere eller ved ind- og udlån af hardware.

Alt det bliver der taget hånd om under et program til porteføljestyring.

Stahl svarer, at "der ofte kun bliver holdt øje med bærbare og stationære computere, mens netværksudstyret fejlagtigt ignoreres. Den største fejltagelse er kun at overveje det åbenlyse, som er aktuelle smertepunkter."

"Hvert af disse områder – computere, printere, netværksudstyr – har meget forskellige livstidscyklusser. Vi har set netværksudstyr, der har kørt i ni år, hvilket nok er for længe. Typisk kigger it-afdelinger ikke på netværket i forhold til porteføljestyring, selvom dette er en stor drivkraft bag deres service level agreements (SLA). De er enormt fokuserede på computere og printere, fordi det er her, de får supportanmodninger."

Overspecificerer

Et andet problem opstår, når en virksomhed får et program på plads og går i gang med indkøb.

Her er it-afdelingen tilbøjelig til at overspecificere, hvad den vil have.

Det binder indkøbsafdelingens hænder i dens forsøg på at finde det bedste produkt. Der er nødt til at være en ide om, at noget kan være "godt nok" i forhold til virksomhedsværdi. Når det kommer til stykket prøver indkøbsafdelingen som regel på at købe fra standardkataloget."

Og sidst må man prøve ikke at hænge sig i indiskutable deadlines for køb af nyt udstyr.

Udstyrs livstidscyklusser har løbende ændret sig gennem årene.

Det var hvert tredje år for desktopcomputere i lang tid, og det var hovedsagelig på grund af, at udstyret blev leaset.

Nu er gennemsnittet steget til fem til seks år. Det fortæller en hel del om at udvide investeringen og få det bedste ud af en udgift. Så hvad enten man taler markedskræfter eller web 2.0, så er det noget, der må overvejes.

Tilbage til artiklen: Syv vigtige ting i tacklingen af lifecycle managementurl]




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere