Fang faresignaler

Tilbage til artiklen: Her er din huskeseddel når du skal outsource it.

Et relativt nyt begreb er begyndt at finde vej ind i servicekontrakterne.

Det er det juridiske begreb proaktive misligholdelsesbeføjelser.

Her prøver man at definere situationer, der kan indikere fremtidige problemer hos leverandøren og derved komme nedbrud og uheld i forkøbet.

“Problemet med købeloven og dens sanktionsmuligheder er, at de er reaktive. Det er først, når skaden er indtrådt, at man kan kræve erstatning. Hvis servicen er fundamental for forretningen, kan det være ligegyldigt, om man kan kræve erstatning, når skaden er sket," forklarer Carsten Raasteen.

"Forretningen kan være død efter et nedbrud. Derfor prøver man at være proaktiv ved at definere triggering events. Det kan være en brugerundersøgelse hos kunden, der viser, at kundens medarbejdere er utilfredse med den leverede service. Det kan også være udskiftning af nøglemedarbejdere hos leverandøren,” forklarer Carsten Raasteen.

"Hvis sådanne triggering events opstår, får kunden visse rettigheder, indtil der er rettet op på tingene. Eksempelvis ugentlige møder med leverandørens topledelse, så det sikres, at der er opmærksomhed på problemerne. Eller at leverandøren skal udarbejde en skriftlig afhjælpningsplan,” forklarer Carsten Raasteen.

Leverandørerne er ikke glade for det, og det er da også et spørgsmål om forhandling, hvor vidt proaktive misligholdelsesbeføjelser kommer med i en kontrakt.

“Det afhænger af styrkeforholdet mellem kunde og leverandør. En mindre stærk leverandør kan presses til skrappere vilkår, mens en stærk leverandør med en veletableret kontraktpraksis ikke er så let at rokke ved forhandlinger,” siger Carsten Raasteen.

Tilbage til artiklen: Her er din huskeseddel når du skal outsource it.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere