Bilka ligger langt foran konkurrenter fra detailsektoren som Kvickly, Føtex og SuperBest, hvad angår antal brugere på nettet.
Det viser en analyse, som konsulentvirksomheden eCapacity med speciale i e-handel, har udarbejdet på baggrund af FDIM's undersøgelse af danskernes internetforbrug.
Lavprisvarehuset ligger med 252.000 månedlige brugere nemlig på en sjetteplads på top 20-listen over de største e-handelssites og er dermed eneste repræsentant fra dagligvaremarkedet i top 20.
Tilbudsaviser
"Det er overraskende, at så få virksomheder fra detailsektoren har trafik nok til at komme i top 20. Der er dog tegn på, at konkurrenterne er på vej. For eksempel ligger Coop Nettorvet lige uden for top 20," siger Per Rasmussen fra eCapacity.
"Det understøtter den ændring, vi oplever blandt de større virksomheder i øjeblikket, hvor der sættes langt stærkere fokus på at udnytte e-handel i virksomhedernes afsætningsstrategi."
Per Rasmussen peger alligevel på, at der er en pæn stor trafik på de danske dagligvarekæders websites, eftersom de fleste af dem endnu kun benytter internettet til at udgive den ugentlige tilbudsavis, og endnu ikke tilbyder kunderne at handle direkte på nettet.
Dermed er der et stort uudnyttet potentiale for detailsektoren, mener han.
TDC er størst
Men det største e-handelssite i Danmark er landets største teleselskab, TDC, med 899.000 brugere om måneden.
Det giver samtidig teleselskabet en 11. plads på den samlede liste over de største websites i Danmark.
I modsætning til detailsektorens fysiske butikker, klarer de rene internetvirksomheder sig godt.
Syv af virksomhederne på top-listen over de største e-handelssites eksisterer således kun online.
Her er det blandt andet Telmore og Trendsales, der har godt tag i brugerne.