Den danske legetøjsgigant Lego barsler med et kæmpe multi-player onlinespil (MMOG), der skal ramme pc'er hos børn og barnlige sjæle om lidt over et år.
Lego Universe er titlen på spillet, der i lige så høj grad skal være et legekoncept som et traditionelt MMOG som eksempelvis World of Warcraft.
"Vi vil gerne skabe kreative online-oplevelser, hvor børnene kan løse missioner og lege med virtuelle legoklodser med andre børn på tværs af landegrænser," fortæller direktør for Legos forretningsudvikling Henrik Lorensen om det kommende Lego-univers.
Flere missioner
Som avatar vil spillerne styre en klassisk Lego-figur, der kan udvikle sine kræfter i takt med, at spilleren kommer længere og længere i spillet.
Lego Universe er på denne måde opbygget som mange andre MMOG's med flere missioner, hvor spillerne kan tjene virtuelle mønter og klodser ved korrekte løsninger.
Men det er også meningen, at der i lige så høj grad skal være en social og kreativ del involveret, der kan drive spillet fremad.
Henrik Lorensen fortæller eksempelvis, at kreative løsninger på missionerne i mange tilfælde vil blive belønnet i spillet, der vil kunne spilles af flere millioner samtidige brugere.
Målgruppen er i første omgang drenge i alderen otte til 12 år, selvom koncernen håber og tror på, at mange andre også vil kaste sig ud i det virtuelle univers.
Tilbage til legen
Lige nu har Lego beskæftiget omkring 90 mand på Universe-projektet – 20 i Danmark samt 70 hos den amerikanske udviklingspartner Netdevil i Denver, USA..
Dertil kommer 30 børn, der konstant tester nye baner, funktioner og elementer i spillet hver uge.
Lego tør nemlig ikke kaste sig ud i de forriges år eventyr, hvor selskabet fjernede sig fra legoklodserne og i stedet kaste sig over en masse perifere forretningsområder som tv-shows og alt for færdigsyede legetøjsprodukter, der ikke appellerede til børnene.
Den slingrende kurs var for få år siden ved at koste koncernen livet.
"Lego Universe skal derimod være ligesom vores kerneprodukt – klodserne. Det skal være samme oplevelse at spille spillet med andre børn fra hele verden som at lege på gulvet med sine nære venner," fortæller Henrik Lorensen til Computerworld.
Han understreger, at der også vil blive udviklet nye baner og missioner, så spillet hele tiden vil fremstå friskt.
Fortsættes...
Succes afhænger af markedsføring
"Hos Lego arbejder vi med begrebet Systematisk Kreativitet – det koncept, med at man på den ene side skal være innovativ og på den anden side systematisk, skal overføres til spillet," lyder det fra Henrik Lorensen.
Forventer sorte tal
Spil-satsningen kommer enten på hylderne i legetøjsforretningerne eller bliver tilbudt som download via hjemmesiden – i første omgang kun til Windowsbrugere.
Ambitionerne er, at spillet skal lanceres som et kvalitetsprodukt, der koster knapper hos dem, der vil lege med de virtuelle klodser. Endnu har Lego ikke prissat produktet.
Og selvom andre virtuelle verdener som Second Life er dalet i popularitet efter nogle få måneders mediehype, så skal Lego Universe skabe sorte tal på bundlinjen for legetøjsfirmaet fra Billund.
"Vi har den kreative vinkel på gameplayet og et varemærke, som mange nikker genkendende til. Så derfor starter vi ikke helt fra bunden af," lyder Henrik Lorensens forhåbninger til spillet.
Lego vil dog ikke afsløre, hvornår selskabet vil tjene penge på sit kommende univers, eller hvor mange millioner kroner legetøjsfabrikanten har pumpet i projektet, der blev påbegyndt i 2005.
Forældrene er vitale
Om spillet bliver en succes eller ej kan kun tiden vise.
Men postdoc og spilforsker Anders Tychsen fra IT-Universitetet peger dog på tre faktorer, der skal være på plads, før Lego kan være nogenlunde sikker på en succes.
"Succesen afhænger først og fremmest af spillets kvalitet i form af gameplay, æstetik, lyd og den slags. Dernæst skal lanceringen gerne times med julesalg eller på et andet gunstigt tidspunkt.
Sidst men ikke mindst handler det om at markedsføre spillet korrekt, fordi tidligere spil har vist, at det langtfra et nok med et kvalitetsprodukt " forklarer Anders Tychsen.
Markedsføringen skal især henvende sig mod forældrene, der står som gatekeepere med hensyn til at købe spillet og lade børnene færdes i et online-community på nettet.
"Lego har dog et relativt kendt navn i Danmark, hvor mange voksne ved, at Lego ikke er farligt. Selskabet skal dog være i stand til at overføre dét kendskab til en online spil-verden, som det endnu ikke har den helt store erfaring med. Og det kan godt blive en stor mundfuld," vurderer Anders Tychsen.