Computerworld News Service: IBM forøgede fredag sin Lotus-softwarepakke af socialt software ved at skabe nye forbindelser til Quickr, som er Big Blues web 2.0-produkt, der inkluderer blogs, wikier og fildeling.
Opdateringen vil gøre det muligt for alle større produktivitetsprodukter – her i blandt Microsoft Office, Lotus Symphony og OpenOffice – at køre over Lotus Quickr.
Ifølge IBM-ledere giver Quickr nu kunder et alternativ til SharePoint, som er Microsofts primære sociale softwarepakke, og som primært er skabt til Microsoft Office-brugere.
"Dette betyder lettere samarbejde uden barriere. Vi ser absolut dette som en konkurrent til SharePoint," udtaler Jeff Schick, vicedirektør for social networking ved IBM Lotus Software.
Social software til erhverv
Det kan dog godt være forvirrende at prøve at forstå, hvordan Quickr passer ind i IBM's overordnede strategi for web 2.0 og socialt software.
IBM tilbyder også Lotus Connections, som har værktøjer såsom social networking og bookmarking. Nogle IBM-kunder har begge softwarepakker, mens andre kun har en af dem.
Microsoft tilbyder de fleste af de samme web 2.0-egenskaber samlet under SharePoint.
"Quickr og Connections er begge integrerede sociale softwareplatforme til erhverv," udtaler Schick.
"Man kan både argumentere for, at det kan være godt og dårligt at kalde dem for det samme, men vi ser ikke desto mindre vores portefølje som integreret."
Ifølge en ny undersøgelse fra Forrester vil IBM og Microsoft sandsynligvis lægge beslag på størstedelen af markedet for web 2.0 og socialt software.
Svaghed
Forrester-analytiker Oliver Young udtaler, at forvirringen som de to lignende produkter, Quickr og Connections, har skabt, kan gå hen at blive et problem for IBM.
"Når det kommer til tilstedeværelsen af web 2.0-funktionalitet i både Connections og Quickr, så er jeg af den mening, at det er en betydelig svaghed ved produkterne, men jeg ville blive noget forbavset, hvis IBM ikke uden videre rådede bod på problemet," udtaler Young til CIO i en e-mail.
Ud over produktivitetssoftware, vil Quickr også integrere med Microsoft Outlook og inkludere et dashboard, der kan give ledere et overblik over, hvordan filer deles og hvilke slags arbejdsprocesser, der opstår omkring de filer.
Oversat af Thomas Bøndergaard