Analyse-software fra SAS Institute er at finde i de fleste større danske virksomheder, og må således også betegnes som temmelig udbredt og populært.
Alligevel er statistik-værktøjerne langt fra elsket af alle virksomhedernes ansatte, og i særlig grad har de været lagt for had af en bestemt medarbejdergruppe: It-medarbejderne.
Det skyldes, medgiver SAS Institute selv, at it-afdelingerne ofte ikke været involveret i beslutningsprocessen.
Slut med dårlig karma
Men nu skal det være slut med den dårlige karma omkring SAS-løsningerne, mener vice president og global marketingdirektør, Jim Davis, som Computerworld forleden mødte i London.
Selskabet er i disse år i færd med initiativer, der kan ses som en regulær charmeoffensiv over for it-cheferne.
"Vores meget tætte partnerskab med Teradata kan ses som et eksempel på den indsats. Teradata er blandt andet anerkendt af Gartner som en meget stærk data-platform," siger Jim Davis.
SAS på charmeoffensiv
Charmeoffensiven kommer efter tidligere tiders kraftige fokusering på at levere softwareværktøjer til slutbrugerne.
Modsat andre business intelligence leverandører som Cognos, Business Objects og Hyperion har SAS Institute nemlig altid fokuseret på at sælge analyse-værktøjerne til forretningscheferne.
Men i dag er billedet et andet. SAS Institute kan og vil ikke ignorere it-afdelingerne længere:
"I dag deltager der næsten altid både en forretningsleder og en CIO - så vi gør meget for ikke at ignorere it-afdelingen," siger Jim Davis.
Nemmere at bruge
Også på brugervenligheds-siden har SAS Institute i mange år indkasseret tørre tærsk.
SAS-chefen lægger ikke skjul på, at SAS-værktøjerne har været berygtet som meget lidt brugervenlige. Det er selskabet dog også ved at gøre op med, fortæller Davis:
"I versionerne 7, 8 og 9 har vi arbejdet meget med brugervenligheden," siger Jim Davis.
Jim Davis beretter stolt om, at SAS Institute i de senere år har fokuseret intenst på at fjerne billedet af SAS Institute applikationer som 'kluntede'. Omvendt begræder han ikke, at SAS Institute-applikationerne tidligere fremstod meget rå.
Men ingen anger
Han sammenligner applikationen med et isbjerg, hvor selve brugerfladen er den lille spids, der stikker ovenvande, mens resten af isbjerget er selve analyseværktøjerne.
"Vi har fokuseret meget på den nederste del - og jeg vil hellerede være på her end omvendt," siger Jim Davis.
På sammen måde begræder Jim Davis heller ikke, at SAS Institute i salgsarbejdet tidligere har fokuseret på at få foden inden for døren hos forretningslederne.
"Vi er der, hvor mange software-selskaber gerne vil være i dag," vurderer han.