Teleselskaber skal følge forbrugerne i stedet for at være de første med teknologien.
Det går nemlig for stærkt, og forbrugerne kan ikke følge med.
Sådan faldt ordene til den årlige konference Telekom 2008 – vækst og innovation i telebranchen, som analyseselskabet IDC onsdag afholdte på Radisson SAS Falconer Hotel i København.
Mange operatører går galt i byen, når de satser på at være de første med teknologien. For det er netop ikke der, kunderne er.
Fremfor for at kalde den nuværende situation på telemarkedet for teleslagmark foretrækker Telia begrebet televenskab, hvor kunderne bliver sat i fokus frem for udelukkende teknologi.
Uigennemsigtighed
Fokus på kunder sætter teleselskaberne for en svær opgave, for ForbrugerForholdsIndekset viser, at telebranchen er præget af uigennemsigtighed med manglende tillid fra forbrugerens side.
Ud af 51 brancher er telebranchen blandt de lavest-placerede, hvor den i 2007 lå som nummer 47 og som nummer 45 i 2006.
”Derfor er det vigtigt forbedre renomméet,” siger direktør i IT- og Telestyrelsen, Jørgen Abild Andersen.
Selvom Danmark er en top-performer i Norden er fremtidens udfordringer ifølge IT- og Telestyrelsen, at der bliver en sammensmeltning af tjenester, terminaler net og markeder, hvor nye forretningsmodeller skal tiltrække kunderne.
Mobilt bredbånd og båndbredde med brugergenereret indhold stiger støt.
Den hurtige er taberen
”Operatører vil være hurtige, men vinderen er for tit en taber. Man vinder ret lidt, når man kommer for hurtigt i mål,” understreger kommunikationsdirektør i Telia, Anders Rendorff.
Hertil mener han, at branchens udfordring er at få kunderne til at skifte fra basale funktioner til avancerede muligheder.
”Telebranchen er ligesom Formel 1 og viser det fineste, den har. Men forbrugerne er anderledes. De cykler nærmere langsomt frem. For at binde de to ting sammen, skal kunderne stimuleres meget mere,” siger kommunikationsdirektøren.
Helt konkret vil Telia have kunderne med sig ved hjælp af at stimulere, værdisætte og uddanne dem.
Kun på den måde mener selskabet at kunne flytte tjenester fra at være usynlige til at være uundværlige. Forholdet til forbrugerne skal nemlig være meget enkelt.