Computerworld News Service: Markedet for web 2.0-teknologier, såsom blogs, wikier og sociale netværk vil vokse til 21,6 milliarder kroner (4,6 mia. USD) i 2013, forudsiger en rapport fra Forrester, der blev udgivet mandag.
Oliver Young, analytikeren, der stod for undersøgelsen, udtaler, at antallet af forhandlere, der tilbyder web 2.0-software, sandsynligvis vil skrumpe ind de nærmeste år, idet store forhandlere som IBM og Microsoft holder markedet i et kvælergreb.
Rapporten definerer 'web 2.0' som beståede af syv katagorier: Blogs, mashups, podcasting, RSS, sociale netværk, widgets og wikier. I salget af disse teknologier indberegnede Forrester her både ekstern brug (såsom de blogs, du kan læse her på siden) og intern brug (såsom en virksomhedswiki, som kun de ansatte har adgang til), og rapporten så på både Nordanerika, Europa og Asien/stillehavsområdet.
Kvantespring
Rapporten viser, at markedet for web 2.0-teknologier står foran nogle pludselige spring opad for at nå de forudsagte godt 21 milliarder kroner. Rapporten hævder, at virksomheder med over 1.000 ansatte i 2008 kun vil bruge 3,6 milliarder kroner (764 millioner USD) på web 2.0-teknologier.
Det betyder, at forbruget til web 2.0 skal se en årlig stigning på 43 procent for at nå 21,6 milliarder kroner i 2013, og ifølge Young vil flere og flere virksomheder blive nødt til at se på disse teknologier, som vi ser på produktivitetssoftware såsom Office i dag. Navnlig som noget, der er essentielt, og som 'bare er nødt til at være der'.
Young understreger også, at selv om de godt 21 milliarder kroner synes af meget ved første øjekast, så er det kun en brøkdel (omkring en procent eller mindre) af det samlede marked for erhvervssoftware.
"Det er en dråbe i havet," udtaler han. "Det er faktisk ikke særlig meget."
Rapporten bemærker, at 56 procent af store virksomheder i Nordamerika og Europa mener, at web 2.0 vil være 'på dagsordenen' i 2008.
Integration med SharePoint
I kapløbet om at levere disse teknologier, vil Microsofts SharePoints store kundebase være en stor fordel for virksomheden, ifølge Young, selv om mange af dens samarbejdsteknologier, såsom dens wiki- og blogfunktioner, sakker bagud efter det, der tilbydes af startup-virksomheder i forhold til brugervenlighed og funktionalitet.
"Men store virksomheder køber bare ikke SharePoint for dens blogs og wikier. De køber det af en række andre årsager, og web 2.0-værktøjerne følger tilfældigvis med," hævder Oliver Young.
Mange leverandører af web 2.0 til store virksomheder, såsom Jive Software, Socialtext og Atlassian har allerede designet deres produkter, så de integrerer med SharePoint i håber om, at kunder måske vil vælge deres produkt og hægte det på SharePoint i stedet for blot at bruge Microsofts egen version af at et socialt netværk, en wiki eller en blog.
Oversat af Thomas Bøndergaard