Computerworld News Service: Tiltaget er det første fra den tyske software-gigant, og det viser, hvor tørstige leverandører af software til virksomheder er efter at få nye kunder på SMB-markedet.
Alle tænkelige virksomheder i software-salgskanalen og SAP's økosystem har mulighed for at få et henvisningshonorar: Value-added resellers, løsningsforhandlere og uafhængige software-leverandører som kan være autoriserede SAP-partnere.
Derudover gælder henvisningssystemet også alliancepartnere, teknologi- og virksomhedskonsulenter, revisionsfirmaer og andre virksomheder, der allerede arbejder med SAP.
Det virker ikke som, man nogensinde udelukket en potentiel partner.
"For disse virksomheder kan systemet være det første skridt i et længerevarende partnerskab med SAP," står der i SAP's meddelelse.
Kontant belønning
"For at komme ind på SMB-markedet er det vigtigt, at man har en 'go to market'-model, der omfatter alle kanalpartnere," siger Patricia Hume, SAP's underdirektør for kanalsalg og strategiske alliancer i SMB-branchen.
"Og jo længere ind på markedet, man kommer, jo vigtigere er det have de rette partnerskaber for at kunne kapre markedsandele."
Ligesom med andre software-leverandørers henvisningssystemer, for eksempel Oracles SMB-plan Accelerate, er SAP's belønningen penge til dem, der skaber kontakter, der fører til aftaler for SAP.
SAP's 'closing reward', som virksomheden kalder det, er som regel fem procent af nettoværdien af softwarelicensen og maksimum 250.000 kroner.
Denne form for belønninger er ikke et nyt fænomen i virksomheds-softwarebranchen.
"Strategien om henvisningsgebyrer er på ingen måde unik og slet ikke en radikal idé," siger Warren Wilson, forskningschef hos Ovum.
Men det er sigende, at SAP tilbyder de bedste honorarer.
Honorarerne er "bare endnu et tegn på den skærpede konkurrence-situation, som især SAP og Oracle befinder sig i på markedet for små- og mellemstore virksomheder," siger Warren Wilson.
Dette marked er pludselig blevet meget attraktivt.
Flest bruger Excel
"Det er stort, hurtigt voksende og relativt uudnyttet. De fleste virksomheder bruger stadig Excel," udtaler Warren Wilson.
"Deres systemer er nærmest sammenlignet med, hvad man kan med SAP."
Leverandører som Oracle, SAP, IBM og Microsoft har inden for det seneste år sat sig for, at de vil besejre SMB-markedet for virksomheds-applikationer.
For at opnå deres mål har leverandørerne givet deres udbud af applikationer og markedsføringsbudskaber et grundigt eftersyn.
Oversat af Mille Bindslev