Inden for platforme til mobile kommunikationsenheder er Microsofts Windows Mobile uendelig stærk, og dens position vil blive stadig stærkere.
Sådan lyder vurderingen fra teleanalytiker Torben Rune, Netplan, når han kigger ud over mobility-området i dag.
”Vi ser en cementering af de platforme, vi kender i dag, og Windows Mobile er den stærkeste spiller. Microsoft er et af de få selskaber, der tidligt har fanget pointen i at koble de mobile enheder sammen med de stationære. Det bliver nærmest umuligt for andre platforme at bevæge sig ind på deres område,” siger Torben Rune.
Han spår ikke Nokia og Ericssons Symbian-platform de store chancer for at klare sig i længden.
”SonyEricsson har for første gang brudt med Symbian-platformen og sender en telefon på gaden til efteråret med Windows. Motorola forlod Symbian for flere år siden.”
I kulissen spøger også en mobil platform fra Linux, Open Moko, som Torben Rune dog heller ikke gætter på har den store chance for at gøre sig gældende.
Voldsom vækst
Uanset platform, er mobility et område i voldsom vækst, med flere hundrede procents stigning i trafikmængder per halvår.
Det er ikke bredbåndstjenester med tv og underholdning, der rykker. Det er synkronisering af mail og kalender, der står for hovedparten, forklarer Torben Rune.
”Mail og kalender er meget umiddelbare applikationer. En bred kundemasse har brug for den type mobility-tjenester, og derfor rykker det først. Men i løbet af de kommende år, vil der komme en lang række nye applikationer, som vi kun lige ser skyggen af i dag.”
Han peger på, at Google i gang med at udvikle en portefølje af tjenester, lige fra søgning og tekstbehandling over meget mere avanceret indhold af stedbaserede tjenester til den mobile platform.
Grådige operatører
Noget eventyr for danske indholdsleverandører skal man ikke regne med, mener Torben Rune.
”Det ser sløjt ud, og det gælder faktisk hele Europa. Det er USA og Japan, der er førende på indholdssiden. Det skyldes i høj grad teleoperatørernes meget bagstræberiske politik. De fastholder, at de til overtakserede tjenester skal have en ganske betydelig del af omsætningen for disse tjenester."
Det bremser indholdsleverandørerne, mener han:
”De synes ikke, at det er rimeligt at aflevere helt op til 50 procent af den indtjening, der ligger på sådan en mobil-tjeneste. Men de er ikke noget værd uden hinanden.”