Ib Fruergaard, tidligere topchef hos A.P. Møller - Mærsk, kritiserer nu de "systemguruer" hos selskabet, der ifølge ham "glemte" at opkræve fragt.
Eks-toplederen mener, at Mærsk-ledelsen lavede fejl i forhold overtagelsen af P&O Nedlloyd, det samme gjorde "systemguruerne".
Derfor burde de tage ansvaret for rederiets problemer.
Han forklarer, at danske søfolk nu betaler prisen for fejlene i stedet, fordi den store sparerunde i koncernen går ud over dem.
"At ledelsesgruppen som nævnt tog nogle forkerte beslutninger i forbindelse med overtagelsen af P&O Nedlloyd, og at Rederiets systemguruer samtidig lavede fejl, der bevirkede, at man “glemte” at opkræve fragt, nu pludselig skulle få konsekvenser for hovmestre, navigatører, maskinmestre og menige, der med flid og omhu har tjent Rederiet i en lang årrække, er for mig en gåde," skriver Ib Fruergaard i et læserbrev i bladet Søfart.
Står ikke alene
For nogen tid siden stod en anden tidligere topchef frem med offentlig kritik af den nuværende ledelse hos A.P. Møller - Mærsk.
Det var den anerkendte skibsreder Ib Kruse, der også klart placerede ansvaret for koncernens nuværende økonomiske problemer.
Ejvind Kolding, der har ansvaret for Maersk Line, forsøgte dengang at forklare den store spareplan i koncernen med, at man igennem 10 år havde opsparet problemer i form af bureakrati og metaltræthed med videre.
Men det blev for meget for Ib Kruse, der gjorde det klart, at problemerne skyldes overtagelsen af P&O Nedlloyd og it-kaos.
"Maersk Lines resultater for 2004 og 2005 var gode, og der var dengang ingen snak om metaltræthed. Så kom opkøbet af P&O, der sammen med it-problemer resulterede i dårlig daglig operation, tab af markedsandele og store indtægtstab. Det er derfor uklædeligt, at man nu søger at skubbe den primære skyld herfor tilbage til tiden før købet af P&O," lød det fra Ib Kruse i et læserindlæg i Morgenavisen Jyllands-Posten.
1,3 milliarder
It-problemerne kostede A.P. Møller-Mærsk 1,3 milliarder kroner i rene it-udgifter.
Hertil kommer et ukendt beløb på image-kontoen og tab af tillid hos kunderne.
Da it-problemerne var på sit højeste, fik kunderne den forkerte fragt til den forkerte pris og på et andet tidspunkt end aftalt.