Computerworld News Service: Microsoft og IBM har kørt sig i stilling til at dominere markedet for samarbejdssoftware i ræset om at kunne levere applikationer til fremtidens arbejdsplads, konkluderer en ny rapport fra Forrester Research.
Men det betyder ikke, at der ikke også vil være en fremtrædende rolle til små producenter inden for Web 2.0 eller til en lille virksomhed med navnet Google.
Forresters forudsigelse for fremtidens kontor er 'informationsarbejdspladsen', det 21. århundredes platform, der administrerer indhold, messaging, holdsamarbejde, realtidssamarbejde og kommunikation mellem ansatte på en fælles platform.
Dette vil betyde afskeden med mange nuværende forretningsgange. I dag hopper brugere rundt mellem mange forskellige applikationer, der ofte ikke taler sammen og heller ikke er integrerede med backend-data.
Sharepoint og Sametime
Antallet af virksomheder, der faktisk er parate til at tage denne informationsarbejdsplads til sig, er dog stadig relativt lille.
Når de blev spurgt, om en sådan samlende strategi var på tegnebrættet for det kommende år, svarede kun 24 procent af de 1.017 adspurgte it-beslutningstagere, at det var en prioritet og kun otte procent, at det var en kritisk prioritet. Næsten 34 procent svarede, at det ikke var en prioritet, og 32 procent svarede, at det slet ikke var på deres dagsorden.
Rapporten peger tydeligt på, at Microsoft og IBM vil være i centrum på informationsarbejdspladsen. Med Microsofts SharePoint, der samlet har næsten 85 millioner licenser, og IBM's Sametime-samarbejdsplatform med 18 millioner licenser, vil it-chefer sandsynligvis gå efter at udnytte deres allerede eksisterende investeringer i disse to leverandører.
Fortsættes...
Som rapporten bemærker, tilbyder begge disse tunge spillere løsninger inden for samarbejde, indhold, portaler, kontorproduktivitet, business intelligence – alle de teknologier, som Forrester ser som afgørende for at opnå informationsarbejdspladsen.
At IBM eller Microsoft muligvis vil levere grundpakken, betyder ikke, at mindre virksomheder ikke spiller nogen rolle, så længe de designer deres software, så det kan tale sammen med 'de store drenges' platforme.
"Det er sandt, at virksomheder helst vil arbejde sammen med kun et mindre antal leverandører, men det betyder ikke, at IBM og Microsoft kan gøre dette alene," udtaler Erica Driver, den primære forfatter af rapporten.
Mindre Web 2.0-leverandører kan for eksempel muligvis levere en virksomheds-wiki eller -blog med bedre funktionalitet end den, som SharePoint leverer. Men hvis Web 2.0-leverandørens software er designet, så det integrerer med SharePoint, vil en stor virksomhed være mere tilbøjelig til at købe det.
Et skridt foran
"Dette er præcis den tilgang, som de innovative leverandører er nødt til at have," udtaler Erica Driver.
"De er nødt til at holde deres funktionalitet et skridt foran, hvad IBM og Microsoft leverer. Der er en mulighed for, at de kan forblive foran ved at udgive produkter hurtigere."
Men leverandører som Google, bemærker Driver, vil muligvis ikke være enige i, at virksomheder for altid vil være i en rendyrket Microsoft-verden.
Med Google Apps, som er virksomhedens web-baserede samarbejdssoftwarepakke, og som inkluderer e-mail, kalender, dokumenter og regneark og nu en wiki, kan Google, ifølge Driver, vise sig som et besnærende valg inden for samarbejdssoftware i de kommende år – forudsat at disse applikationer begynder at integrere med eksisterende systemer.
"Google har nu sine egne værktøjer til kontorproduktivitet, og de prøver at ændre spillets regler," udtaler Erica Driver.
Oversat af Thomas Bøndergaard