Måske har det været en ubevidst kendsgerning længe – men nu foreligger beviset: For danskerne er Google hovednøglen til de myriader af informationer, der ligger på internettet.
Hele 94 procent af danskerne bruger Google som den foretrukne søgemaskine til at komme rundt på nettet med. Det viser en undersøgelse, som Computerworld har foretaget med analysehuset Userneeds.
Et panel på 1.089 online-danskere er blevet stillet spørgsmålet: Hvilken søgemaskine bruger du fortrinsvis til at komme rundt på internettet med?
Over 1.000 personer har således peget på Google, som deres yndlingssøgemaskine.
På andenpladsen kommer den tidligere danske søgemaskine Jubii med tre procent af paneldeltagerne, hvorimod Yahoo og Microsoft Live Search ligger på henholdsvis på tredje- og fjerdepladsen – begge med sølle én procent danske tilhængere.
Kun én person i undersøgelsen bruger ikke søgemaskine til at lede efter informationer på nettet.
Google størst internationalt
Det er ikke kun i Danmark, at firmanavnet Google også er blevet et udsagnsord i betydningen af at søge efter informationer på nettet.
Men Google sidder langt fra på så mange søgninger internationalt, som tallene i Danmark kunne indikere.
Det skyldes mange forskellige faktorer, som eksempelvis kendskabet til Google, som på verdensplan er et af de mest magtfulde varemærker.
På verdensplan er søgemaskine-mastodonten på en klar førsteplads med 4,5 milliarder søgninger i februar 2008 ifølge analysehuset Nielsen Online.
Google har 58,7 procent af markedet, og der bliver i gennemsnit foretaget 43,2 søgninger per bruger.
På andenpladsen ligger Yahoo med 1,4 milliarder søgninger i årets korteste måned, og selskabet har en markedsandel på 17,6 procent og 25,7 søgninger i gennemsnit per bruger.
Microsoft ligger på tredjepladsen med 11,2 procent af markedet – men har med 28,2 gennemsnitlige søgninger per bruger en mere loyal brugerskare end Yahoo.